Commissie Instructie Zweefvliegen
Afdeling Zweefvliegen KNVvL
AFDELING ZWEEFVLIEGEN
|
6: Oktober 2008
INSTRUCTIE EN VEILIGHEID, 6e nieuwsbrief CIV., nr. 2008-1, 3 oktober 2008. Nieuwsbrief uitgegeven door de Commissie Instructie en Veiligheid (CIV)
Redactie: Jan de Hulster
Ten geleide
Dit is de 6e nieuwsbrief van de CIV. De Nieuwsbrieven van de CIV zullen altijd op de website van de CIV komen te staan en
-indien u zich hebt opgegeven- naar uw e-mail adres worden gestuurd. Op de CIV website CIV kunt u informatie hierover vinden. De CIV verzoekt u om de Chef-instructeur (of Instructeur Coördinator) van uw club op het bestaan van deze nieuwsbrief te attenderen. De nieuwsbrief wordt in principe naar alle LCO’s, LEZ’s en C.I. / I.C. verzonden. LCO-‘ en (Chef-)instructeurs kunnen zich altijd op de mailing lijst laten zetten. Wilt u dat binnen uw club bekend maken?
Veiligheid
De CIV heeft een algemeen stuk ontwikkeld over wedstrijdvliegen)/calamiteiten (augustus 2006): calamiteiten
NB: de AIC-B 14-99 is vervallen. Men dient te lezen: AIC-B 12-07. De clubs zullen zelf het basismodel wel moeten omvormen voor hun situatie. Voor wat betreft collegiaal begeleiden kan de CIV alleen wijzen (=wenselijkheid van een per club aan te wijzen veiligheidsfunctionaris) Er is op dit moment geen mogelijkheid een training aan te bieden.
Boek Veilig Zweefvliegen
-Het (weer) onder de aandacht brengen van het boek ‘Veilig Zweefvliegen’. Clubs worden geadviseerd het boek “Veilig Zweefvliegen” veel meer te gebruiken tijdens de opleiding. De artikelen daarin zijn bijzonder instructief en kunnen uitstekend binnen de praktijkopleiding worden gebruikt. Enkele clubs gebruiken stof uit dit boek voor de “Theorie van de Praktijk” bij het praktijkexamen GPL. Zie ook: GPL stof Al toegepast bij enkele praktijk examen onderdelen van het GPL en GPL-VO.
Flarm
De CIV onderschrijft nogmaals de voordelen die het gebruik van FLARM kan hebben. Wel moet worden beseft dat het nooit een vervanging kan zijn van het voortdurend goed uitkijken. Ook de ons omringende landen adviseren het gebruik van FLARM op die basis.
Instructie
RT-VFR op GPL?
-De CIV, CLR en ABZ hebben al (eind 2007) overleg gehad over RT. De conclusie van dat overleg was dat RT geen onderdeel van het huidige GPL zal gaan uitmaken. Wel zal er, in een apart hoofdstuk van het Theorieboek zweefvliegen, meer aandacht aan communicatie en navigatie worden geschonken. Het is overigens wel verstandig, gezien de ontwikkelingen rond de luchtruimstructuur in Nederland, om de RT license te gaan behalen. Overigens is er wel een grote kans, dat bij de invoering van een EASA brevet het RT erbij in zit, dus verplicht gaat worden. Verder is er nog gesproken over de eventuele invoer van een z.g. RT-light. De CIV/CLR is hier geen voorstander van.
Examinering RT
De CIV zal geen initiatieven gaan ontplooien, individuele clubs, bv. SZT te Terlet, kunnen de examinering gaan verzorgen. In de EASA regelgeving wordt verwacht dat een examinator (instructeur) de RT bevoegdheid zal moeten hebben. Verder voor de huidige RT gebruikers: t.z.t. de invoering van de taalvaardigheidaantekening: Link: http://www.ais-netherlands.nl/aim/AICB/index-AICB.HTML NB: men moet even kijken op AIC-B en dan AIC-B dd:04-08
Nieuw EVO boekje
-Er is een nieuwe (3e) druk verschenen van het boekje EVO. (Elementaire Vliegopleiding) Dit boekje dient gebruikt te worden, als instructie standaard, voor de Elementaire Vliegopleiding. Tevens is dit boekje ook voor de praktijk van het GPL-VO van belang. Zie: GPL-VO
Regelgeving en examinering.
-Op de CIV website staat intussen een uitgebreid overzicht van de:
-Theorie-examenstof GPL en GPL-VO. en
-Praktijkexamenstof voor het GPL en GPL-VO.
-Eveneens zijn de vrijstelling regels iets gewijzigd.
Linken: GPL
GPL-VO
KEI (zie bijlage 1b examenreglement). Het is belangrijk hier goede nota van te nemen. Opgemerkt wordt dat de MacCready en vluchtoptimalisatietheorie (hoofdstuk 6) nu ook tot de examen stof behoord. Dit is een onderdeel van het examenvak Instrumenten geworden. Verder zijn, vooral op het gebied van de Voorschriften Zweefvliegen, wat aanvullingen gekomen, zodat beter omschreven is wat nu precies tot de examenstof van het vak Voorschriften behoort.
Per 1 september 2008 zal de verder vernieuwde stof al voor het theorie- en praktijkexamen GPL en GPL-VO toegepast.
(Dit betekent dus de invoer van bv. het vak Human Factors en geüpdate Voorschriften Zweefvliegen per september 2008)
De bedoeling hiervan is dat clubexaminatoren, LCO’s, instructeurs / examinatoren en mentoren precies weten wat tot de examenstof behoort. Dit bevordert ook de landelijke standaardisatie. Overigens zal in het najaar/winter van 2008 de standaard revisie van het vak Voorschriften Zweefvliegen plaatsvinden, zodat dan ook het GPL gebeuren weer goed ingebed wordt.
Aanvraag Brevet bij het KEI (of uitbreiding bevoegdheid)
Nog eens benadrukt wordt: Na het behalen van enig praktisch examen dient dit binnen 3 maanden te worden aangevraagd.
Club audits
Zoals eerder is afgesproken zijn inmiddels enkele clubaudits uitgevoerd. Na evaluatie van de eerste proef audits is besloten om de evaluatie formulier aan te passen. Er is ook een uitgebreide uitleg bij geschreven. Hierin staat precies wat de bedoeling is en hoe verschillende onderdelen zouden moeten worden geïnterpreteerd. We hebben recent moeten constateren dat het in de praktijk wel moeilijk blijkt te zijn om een club audit te combineren met een VO praktijk examen. Om die reden is recent besloten om de audits afzonderlijk te houden los van LCO bezoeken. Een club die het betreft wordt ruim van te voren ingelicht. De uitleg, de uitgangspunten en een rapportage formulier wordt ook ruim van te voren naar de desbetreffende club toegestuurd.
LEZ vergadering 8 dec. 2007
Het volledige verslag van deze vergadering is door de secretaris van de CIV verstuurd naar de LEZ functionarissen. Mocht U het, als LEZ, niet hebben ontvangen dan kunt U met de secretaris contact opnemen. Bas de Jong: bdj at iae.nl
In de vorige vergadering (2006) werd “Human Factors” als examenvak aangekondigd. De invoering van “Human Factors” als examenvak is helaas nog niet gelukt in 2007. Het boekje “I am Safe”, van Rik Moons, is niet geschikt als syllabus en is ook meer bedoelt als naslagwerk. In maart 2008 werd de syllabus afgerond. De syllabus is beschikbaar op de CIV website inclusief leerdoelen en een oefenexamen. Zie: GPL-VO
Hieronder volgt een beknopte samenvatting van de afspraken die tijdens de afgelopen LEZ vergadering werden gemaakt:
LEZ ervaringen van GPL examens 2007
De vrijstellingen voor houders van andere BVB zijn vastgesteld en gepubliceerd op de KEI website. De verwachting is dat verkeersleiders ook t.z.t. vrijstellingen zullen krijgen.
De nieuwe voorstellen met betrekking tot het verlopen van een bevoegdheid zijn nog niet geëffectueerd. Dit betekent dat de “oude” IVW regels nog gelden. De vrijstellingen dienen door de examencoördinator gecontroleerd te worden.
Het examenformulier wordt door de examencoördinator getekend en de certificaten, die door de examencoördinator gecontroleerd worden, hoeven dan niet meegestuurd te worden. De tijd tussen het mondelinge en schriftelijk examen mag niet meer dan 6 weken bedragen.
Afnemen van Praktijk examen
Het praktijkexamen dient altijd door twee examinatoren afgenomen te worden. Hierbij kan eventueel gebruik gemaakt worden van een examinator van een andere vereniging.
Afwijking is slechts mogelijk met toestemming van de Voorzitter van de Examencommissie. Het praktijkexamen dient in principe op één dag gehouden te worden. Het aantal beschikbare examinatoren wordt voldoende geacht. Eventuele wijzigingen dienen bij mevr. P. Dijkstra-Adiaansen opgegeven te worden. (Zie adres: P. Dijkstra-Adriaansen, Thermiek blz. 2) In 2007 zijn 323 certificaten door het examensecretariaat afgegeven. Dit aantal is vergelijkbaar met 2006 (329).
LCO vergadering van 8 december 2007:
Het volledige verslag van deze vergadering is door de secretaris van de CIV verstuurd naar de LCO’s. Mocht U het, als LCO, niet hebben ontvangen dan kunt U met de secretaris contact opnemen. Bas de Jong: bdj at iae.nl
Ervaringen Theorie VO examens.
De verhoging van het cijfer voor vrijstelling van 4 naar 5 heeft het gewenste gevolg, dat minder onnodige mondelinge examen afgenomen hoeven te worden. Het aantal kandidaten dat het theorie examen voltooid, het behalen van alle certificaten, is nog steeds rond de 50%. Slechts enkele certificaten worden uiteindelijk niet volledig afgerond. Het scoringspercentage van de theorie examens GPL-VO ligt tussen de 54-85 % (incl. mondeling)
Regelgeving bij uitbreiding VO(S)
Herinnering:
-Kandidaten voor het praktijkexamen GPL-VO(G) en VO(L) met meer dan 100 sleepstarts als PIC dienen minimaal 3 sleepstarts, waarvan één een daalsleep, met een mentor te hebben gemaakt. Slechts dan komt men in aanmerking voor de vrijstelling voor het VO(S) examen.
Ook instructeurs met de bevoegdheid VO(G) en VO(L) die op een gegeven moment meer dan 100 sleepstarts als PIC hebben dienen aan te tonen dat zij 3 sleepstarts met een mentor hebben gemaakt. Een van de sleepstarts dient een daalsleep te zijn. Deze mentors starts slepen hebben tot doel de kwaliteit van de sleepinstructie te waarborgen.
NB:
-Met betrekking tot de vrijstelling van het instructeurexamen slepen, bij meer dan 100 sleepstarts, wordt opgemerkt dat dit andersom, bij 100 lierstarts, met sleepaantekening niet mogelijk is. (besluit LCO vergadering 8 dec. 2007)
Handreiking voor LCO’s en examen kandidaten voor het GPL-VO praktijkexamen.
Voor het praktijkexamen GPL(VO) bestond een richtlijn. Deze is gemoderniseerd en is naar de LCO’s en clubs verzonden. Elders staat deze handreiking ook op de CIV site. Zie: handreiking praktisch examen GPL-VO
Rapportage door LCO’s na een praktijkexamen GPL-VO
De LCO’s doen na het examen een verslag over het examen en zaken die ze bij clubs aantroffen. Dit verslag zal/kan gebruikt worden bij volgende bezoeken aan clubs. (zie ad 4) Tevens zal een uitgebreid verslag op basis van een nieuw opgezette checklist als uitgangspunt clubveiligheid- en standaardisatie-audits gebruikt gaan worden. Het ABZ (Afdelingsbestuur Zweefvliegen) heeft uitgesproken dat de clubs na de zomer 2007 ge-audit zullen moeten worden. Net zoals er al jaren audits plaats vinden van de technische werkplaatsen van EZT-ers.
De reden is dat de EASA dit ook zal gaan eisen. De CIV is verzocht dit te ontwikkelen. Er hebben intussen al enkele proef-audits plaatsgevonden. Het audit formulier is geëvalueerd. Begin september 2008 zullen de eerste audits daadwerkelijk gaan plaatsvinden.
Praktijk examen VO
In de praktijk blijkt het voor te komen dat kandidaten op het ogenblik van aanvraag van het examen nog niet volledig klaar zijn met de praktijkopleiding.
-zoals geen minimum van 500 starts en 75 uur.
-het minimum aantal grond instructie dagen van 15 is niet gehaald
-te weinig mentor starts
-te weinig stage starts met leerlingen
Over het algemeen blijkt er een zeer lange periode te zijn tussen het daadwerkelijke examen en de aanvraag daarvan.
Eveneens wordt geconstateerd dat veel examens aan het einde van het seizoen plaats vinden. Het nadeel is dat dan soms niet van een representatief vliegbedrijf gesproken kan worden. Richtlijnen met betrekking tot het vliegbedrijf tijdens het examen zullen opgesteld worden.
De Rapportage van LCO’s,
n.a.v. de Praktijk examens GPL-VO, aan het secretariaat worden besproken. Belangrijke opmerkingen zijn:
- Vliegbedrijf standaard
- Eerste 50 m vaak te steil.
- Bocht naar final altijd/vaak met kleppen open.
- 50 m veiligheidshoogte wordt nog steeds gebruikt! (Wat dus al 20 jaar is afgeschaft!)
- Zeer ruime circuits, vlakke nadering, ook met harde wind.
- Lier wordt afgesteld op massa kist. Geeft dubieuze momenten in de lierstart! (dit is bij de desbetreffende club intussen hersteld)
- Standaardisatie/ cockpit check.
- Oefening Negatieve “G” is niet standaard opgenomen bij de oefening kabelbreuk.
Materiaal
- Overgangstrainer Discus CS had grote speling op stabilo pennen.
- Meer aandacht voor bestikkering in cockpit.
- Geen “geschreven” cockpitcheck
- Lood blijft er altijd in , te weinig aandacht voor Mass and Balance (voorheen Weight and Balance.)
- Kisten hebben (te) “zachte” zittingen.
- Ogen in voorloopstukken geknoopt.
- Sticker in kist met gewicht niet gelijk aan het weegrapport.
- Slipmarks wiel (=rode verfstrip op band en velg) / banden ontbreken.
Opmerkingen / vragen uit/door de LCO vergadering over dit overzicht:
- Start vaak te steil: gevaarlijk dus niet doen.
- Waarom niet toch al vast kandidaten aan de praktijkopleiding laten beginnen ook al hebben ze niet alle vakken? LCO vergadering is hiermee niet akkoord.
- Overwogen dient te worden of de mentor niet beter geïnformeerd kan blijven tijdens de opleiding van de kandidaat door aanpassing van het praktijkboekje.
- De bocht naar final mag met kleppen open, maar indien niet noodzakelijk niet doen. Eenmaal geopende kleppen nooit verder openen. Liever geen kleppen gebruiken.
Dit alles is conform EVO boekje 3e druk. De bedoeling is dat het openen van kleppen op base-leg en het dan geforceerd sluiten voor de bocht naar final en het dan weer openen wordt voorkomen.
- Standaardisatie cockpit check: gebruik stikker of checklijst.
- Negatieve G wordt niet standaard gedaan bij clubs. de oefening negatieve G zou moeten geïnstrueerd worden (voor het solo laten) Dit zou achter in de lijst van het logboek moeten worden opgenomen.
- VO examens met twee examinatoren (behalve voor aanvullend VOL of VOS)
- LCO moeten tijdens een praktijk examen kijken of er potentiële LCO’s rondlopen. Dit dan per mail of de telefoon doorgeven aan de voorzitter van de CIV. ) P. v /d Meer
LEZ/LCO (gezamenlijke punten uit de vergadering van 8 december 2007)
KWALITEITSBEHEERSING
Met het oog op de EASA regelgeving zal kwaliteitsbeheersing een rol gaan spelen bij autoriseren van de opleidinginstituten (=de zweefvliegclubs) . De evaluatie zal door LCO’s gedaan worden met een terugkoppeling en rapportering naar het examensecretariaat. Clubs zonder LCO bezoek zullen elke 2 jaar bezocht worden. Vooral de standaard in relatie tot de veiligheid zal geëvalueerd worden. Het afgelopen jaar zijn proef audits gedaan. Uit de vergadering komen voorstellen om de huidige methode van de proef audits aan te passen. Dit is intussen gedaan.
INVOERING AUDITS
Het uitvoeren van audits zal waarschijnlijk opgenomen worden in de nieuwe EASA wetgeving en gedelegeerd worden naar de nationale Aeroclubs. Na afstemming met het afdelingsbestuur zweefvliegen (ABZ) is besloten om zelf te starten. Het afnemen van audits binnen de verenigingen zal in het LCO systeem geïntegreerd worden. In eerste instantie zullen de clubs bezocht worden, die recentelijk geen LCO bezoek hebben gehad. In 2007 zijn enkele proef audits gehouden en op basis van deze proef audits is het audit formulier aangepast. Invoering is al gemeld in de nieuwsbrieven.
(Tijdens de LCO bijeenkomst is het onderwerp “audits” uitvoerig besproken, waarbij de wens door enkele werd uitgesproken om meer betrokken te worden bij de ontwikkeling. In dit kader wordt voorgesteld een werkgroepje te vormen. NB: dit werkgroepje heeft intussen (april 2008) het audit formulier aangepast.)
Rondvraag:
- De examencoördinatoren (LEZ) verzoeken om het toesturen van de nieuwsbrieven van de CIV.
- Het ziet ernaar uit dat eind 2008 er nu echt een nieuw examenvak is voor het GPL-VO, namelijk Human Factors. Menselijke Factoren) In de EGU voorstellen voor het Europese GPL wordt Human Factors ook genoemd als Human Performance.
- Er komt een nieuwe lijst van eisen voor kandidaten met een verlopen GPL. De inschatting is dat de eisen eind 2008 op de website van het KEI staan. Indien dit gepubliceerd is vervallen de “oude” IVW regels.
Uit LCO/CI conferentie 9 februari 2008 te Maarsbergen,
Het volledige verslag van deze vergadering is nog niet beschikbaar.
Een korte samenvatting van deze vergadering:
- Teko Salverda neemt na ruim 30 jaar afscheid van de CIV.
- Kwaliteit instructeur / leeftijd. Het stellen van een leeftijdsgrens van de instructeur bij clubs: Kwaliteit en leeftijd dient binnen instructeurcolleges nader besproken te worden. Daarbij speelt een “open cultuur” een belangrijke rol.
EASA stelt meer een kwaliteitsborging van de complete instructie voor, dan het wel of niet stellen van een leeftijdsgrens van bv.(65-70-75 jaar) Ook het artikel in Thermiek 4-07, blz. 36-38 kan een leidraad zijn. De invoering van een “profcheck” bij clubs is ook een mogelijkheid. Een enkele club doet dat al.
Zie evt. het rapport van de Commissie Gelijke Behandeling.
Link: zie 2007-189.
- De communicatie tussen de CI’s en CIV zal verbeterd worden. De nieuwsbrief wordt in eerste instantie als voldoende communicatie beschouwt.
- invoering van audits.
- het verzoek om het verslag van de LCO/CI vergadering veel eerder door te sturen.(ivm de afspraken die daar gemaakt zijn)
- werking/inschakeling van het zwaailicht lier er komt een aanpassing via IVW.
- een toelichting over de stand van zaken betreffende EASA.
- het veel meer begeleiden van solisten door gerichte opdrachten te verstrekken aan solisten
- De workshop Human Factors was een succes tijdens de CI/LCO vergadering. Sterk aangedrongen wordt op een spoedige verzending van het verslag van de CI/LCO conferentie.
- Rapportage van voorvallen (ongevallen en incidenten).
Ook in Nederland (en België) komt het helaas voor dat sommige serieuze incidenten met Nederlands, maar ook buitenlands geregistreerde kisten, niet worden gemeld. Het is in het belang van iedere zweefvlieger om wel melding te doen van dit soort zaken. Het is bovendien wettelijk verplicht. Lees AIC-B 12-07 anders nog eens een keer door.
-Ook staat op de CIV website een link naar het voorvallenrapport dat naar OvV moet worden toegezonden in geval van een daadwerkelijk voorval. Daarnaast heeft de CIV op de website het rapport “Onveilige situaties Zweefvliegen“ gezet. Dit kan gebruikt worden voor zaken betreffende de veiligheid van het zweefvliegen die voor iedereen van belang kunnen zijn, maar die niet direct vallen onder de AIC-B 12-07.
Zie rapport onveilige situatie
- Instructie geven in het buiten- en binnenland.
De instructiebevoegdheid is een Nationale bevoegdheid en staat los van ICAO! Regelmatig komen er vragen binnen wanneer men nu wel of niet instructie mag geven aan een leerling.
● Een zweefvlieginstructeur met een Nederlandse bevoegdheid (VO..) mag binnen Nederland leerlingen opleiden voor het GPL. Het maakt niet uit waar het betreffende zweefvliegtuig is geregistreerd!
● Met toestemming van de buitenlandse autoriteit mag een zweefvlieginstructeur met een Nederlandse VO bevoegdheid ook in dat betreffende land les geven zolang hij maar Nederlanders opleidt voor het Nederlandse GPL. (het probleem zit hem werkelijk in het laten vliegen van solisten onder supervisie van een Nederlandse instructeur in het buitenland.)
NB: met betrekking tot het vliegen in Duitsland.
Ook al geeft men instructie aan Nederlandse vliegers op Nederlandse vliegtuigen moet men tóch toestemming hebben van de LBA. Te verkrijgen via hun vertegenwoordiger op het veld of (meestal) bij de club. Dat is al heel lang zo, maar er wordt ook wel de hand mee gelicht.
Slepen:
Houd er rekening mee dat er in Duitsland eisen worden gesteld ten aanzien van het slepen met zwaartepuntshaak.
Onderwerpen uit de CIV vergaderingen (2007-september 2008)
1-Opfriscursus instructeurs.
In maart 2008 zijn al enkele cursussen gegeven op Terlet.
2-Examen GPL en GPL-VO door twee examinatoren.
GPL examens en GPL-VO examen dienen door twee examinatoren te worden afgenomen. Uitzondering is de uitbreiding met een enkele bevoegdheid.
3-Minimum eisen voor praktijkexamen voor GPL-VOG/ VOL/ VOS: 500 starts of 75 uur
4-De stand van zaken over het Europees GPL
Inmiddels is de inspraaktermijn gestart waarin de complete EASA-FCL is voorgesteld (NPA17-2008 a,b,c). Dit meer dan 800 pagina’s dikke document behandelt alle regelgeving voor alle takken van luchtvaart behalve MLA. In de sportieve sfeer zijn er twee soorten licenties: Lesure Pilot Licence (LPL- A,B,S) en een Private Pilot Licence (achtig) brevet (PPL,SPL,BPL). Deze licenties zijn er voor alle takken van luchtvaart. Voor het zweefvliegen, zal in de toekomst de mogelijkheid bestaan om met zowel een LPL-S als met een SPL te vliegen. In tegenstelling tot andere takken van luchtvaart zal voor het zweefvliegen het enige verschil de medische keuring zijn. Theorie en praktijk opleidingen zijn dus voor beide licenties identiek. Dit geldt ook voor de bevoegdheden zoals instructeur en examinator. Ook zijn ratings mogelijk zoals Aerobatics, Nightflying . Omdat uiteindelijk ook de regelgeving voor zweefvliegen in een “JAR-FCL” achtig jasje wordt gestoken zal het wel de nodige aanpassing vragen van de gebruiken zoals we die nu kennen binnen de zweefvlieg clubs.
We hebben overigens nog wel even tijd want zoals het er nu uitziet zullen de regelingen pas in 2012 helemaal zijn ingevoerd.
5-Benoeming van nieuwe LCO’s
Een club verzocht om een nieuwe LCO te benoemen. Het blijkt dat de huidige procedure om LCO’s te benoemen niet geheel duidelijk is. Dit komt waarschijnlijk doordat in het Handboek Instructeur(1981) een verouderde procedure staat beschreven. De LCO staat in principe helemaal los van zijn zweefvlieg club. Hij vervult dan ook geen bijzondere functie binnen de club en is daar enkel een inzetbare examinator voor het GPL. De huidige regeling is in het kort: Op het moment dat er voor een bepaalde regio behoefte is aan een nieuwe LCO:
- zal de CIV alle LCO's benaderen met de vraag om kandidaten voor de desbetreffende regio voor te stellen.
(Toelichting regio: onder regio wordt verstaan het gebied waar nieuwe LCO’s gewenst zijn. De Woonplaats van een toekomstige LCO kan daarin een rol spelen. Dus niet het lid zijn van een club)
– Potentiele kandidaten worden vervolgens in eerste instantie door de CIV benaderd zonder daarbij enige toezegging te doen.
- De kandidaat-LCO vult een standaard formulier in waarin hij onder andere aangeeft
* Wat zijn ervaring is,
* Wie hij/zij als mentor heeft opgeleid.
Hiervoor gelden de eisen: 3 kandidaat-instructeurs mede hebben opgeleid met gunstig gevolg, minimaal 6 jaar instructiebevoegdheid en van onbesproken gedrag.
- Ook kan hij aangeven welke tijdsinvestering hij zou kunnen doen en
- Of hij bereid is om als "inspecteur" (t.b.v. audits) op te treden.
- de CIV benaderd nu per e-mail alle LCO’s met de vraag om aan te geven of men bezwaar maakt tegen een kandidaat. Ook zal er gevraagd worden als men de persoon kent om een eventuele aanbeveling te geven.
- Uiteindelijk wordt de kandidaat aangenomen als LCO indien er geen bezwaren zijn geuit en ten minste twee onafhankelijke aanbevelingen zijn zijn binnen gekomen.
- de definitieve benoeming wordt uiteindelijk door de vergadering van LCO’s bekrachtigd.
Voortzetting LCO schap:
Voorwaarde is dat LCO's altijd actief instructeur zijn en als LCO aantoonbaar inzetbaar. Ieder jaar voor de LCO vergadering zal aan de LCO's worden gevraagd of zij bereid zijn om weer een seizoen als LCO op te treden.
6-Opvolging binnen de CIV
Teko Salverda heeft in februari 2008 na ca. 30 jaar de CIV verlaten. Wel blijft hij als buitenlid verbonden aan de commissie het breukstukje.
Ook Andre van den Worm is in december 2007 gestopt. Ook hij blijft als buitenlid verbonden aan de commissie het breukstukje.
Nieuwe CIV leden zijn: Martin Bakx, Joris Umbach
7-Overleg met hoofdbestuur KNVvL,
gesproken is over:
- Het opzetten van het systeem voor club-audits
- Verhoudingen met de KNVvL
- Het instellen van een KNVvL veiligheidsfunctionaris
- TSP, zonder vliegen, is gepland voor eind oktober / begin november 2007,
- Met betrekking tot het Theorieboek Zweefvliegen wordt besloten het om niet op te stellen door de KNVvL Afdeling Zweefvliegen.
8-Theorieboek zweefvliegen / Examens GPL en GPL-VO
De indeling wordt conform EASA. De uiteindelijke redactie ligt bij de CIV. Het huidige theorieboek nu geheel uitverkocht.
Op http://zweefvliegopleiding.nl/gpl/index.html is de pdf versie te vinden van het huidige boek. Hier ontbreekt het meteo gedeelte omdat er problemen zijn met de rechten met de toenmalige auteur. Het meteo gedeelte wordt herschreven en is beging volgend jaar beschikbaar.
De VO-examens van de afgelopen 15 jaar zijn te vinden op:
VO examens
9-Gebruik losse loodkussens
De CIV adviseert zoveel mogelijk met loodplakken (liefst geplastificeerd), die vastgeschroefd kunnen worden, te werken.
Losse loodkussens geven veel meer risico in het gebruik. Indien men ze toch wil gebruiken volg dan altijd uitsluitend de richtlijnen op die de fabrikant voorschrijft in het handboek van het zweefvliegtuig.
10-Voorschriften 2008.
Het boekje 'Voorschriften' zal verder worden vernieuwd. Dit zal dit jaar pas plaatsvinden na de zomer van 2008. (t.b.v. VO-examens in februari 2009)
In december 2008 komt dan nog een kleine update, zoals de laatste 10 jaar het geval is geweest. Zie de linken op de CIV site bij GPL en GPL-VO/ instructeuropleiding
https://www.civ.zweefportaal.nl/index.php?categoryid=17&p2_articleid=33
https://www.civ.zweefportaal.nl/index.php?categoryid=14&p2_articleid=22
11-Voorvallenonderzoek.
Overleg met OvV,
De vergadering met de OvV heeft op 11 oktober 2007 plaats gevonden. Daarbij werd een algemene presentatie over de OvV gegeven. Verder gaf de OvV aan zeer positief te staan ten opzichte van samenwerking met de CIV. Er zal naar worden gestreefd om in de toekomst bij ernstige ongevallen gezamenlijk onderzoek ter plaatse te verrichten. Interviews met personen achteraf kunnen door de OvV en de CIV gezamenlijk gevoerd worden waarbij de OvV altijd eindverantwoordelijke blijft. De CIV adviseert clubs om leden die betrokken zijn geweest bij voorvallen met clubvliegtuigen te verplichten de toestemming tot publicatie in de Thermiek (’t Breukstukje) te verplichten.
12- Bijeenkomst OSTIV Training & Safety Panel te Delft
Bijgewoond door afvaardiging van de CIV. Gesproken over ongevalstatistieken, audits, vluchtnabootsers, Standard Operation Procedures. Het blijkt dat zelfs simpele vlucht nabootsers zeer nuttig kunnen zijn. Vooral bij de instructeursopleiding is het buitengewoon leerzaam om samen met een mentor instructeur een bepaalde oefening te onderwijzen. Het gaat dan niet om het vliegen van een hele vlucht maar slechts om losse onderdelen daarvan. Voor Operational Procedures zal een taakgroep (DE, FI en NL) een voorstel maken.
13- Vliegveiligheids symposium d.d. 2007-11-16 i.v.m. 100 JAAR KNVvL
Een afvaardiging van de CIV hebben het symposium bijgewoond. Er waren presentaties vanuit de optiek van de medeluchtgebruiker (KLu), de regelgever (DGTL), de handhaver (IVW) en de onderzoeker (OvV).
Voorts een aantal workshops over Zelfregulatie versus dichtreguleren, Incidentenrapportage als tool voor de verbetering van de veiligheid, mede in het licht van de verschillende culturen in de KNVvL, Invloed van sociale controle, en Bijdrage van een overkoepelende organisatie aan de verbetering van de veiligheid.
14-Afspraken met LEZ’s betreffende afhandeling praktijkexamens.
De LEZ's zullen worden herinnerd aan de afspraak dat hun handtekening een akkoord inhoudt voor de CIV en het KEI. Voorts zal hun worden gevraagd het examenformulier goed in te vullen.
PUBLICATIES
Theorieboek
Bij het examenvak Voorschriften is de meest actuele wetgeving examenstof.
In het hoofdstuk Meteo zullen speciale aspecten voor instructeurs toegevoegd worden.
De literatuur wordt verzameld en een raamwerk, vergelijkbaar met de huidige versie, wordt opgezet. De aanpassing zal voor het einde van het jaar gereed zijn. De taken binnen het groepje zullen verdeeld worden.
Het aspect van het veldmanagement dient opgenomen te worden.
Mededelingen CIV
-De secretaris van de CIV is Bas de Jong.
Vragen voor de CIV dient u bij voorkeur naar hem toe te sturen. E-mail: bdj at iae.nl
Reserve adres: Het E-mail adres boven in de nieuwsbrief..
Handige links:
http://www.brevet.aero/
http://www.ais-netherlands.nl/aim/AICB/index-AICB.html
http://www.zweefportaal.nl/76fkjfsdh/?&&path=examens_vo/
NB:
De LCO/LEZ vergadering is op 22 november 2008 in het PMT te Schaarsbergen.
Jan de Hulster
Redactie: Jan de Hulster
Ten geleide
Dit is de 6e nieuwsbrief van de CIV. De Nieuwsbrieven van de CIV zullen altijd op de website van de CIV komen te staan en
-indien u zich hebt opgegeven- naar uw e-mail adres worden gestuurd. Op de CIV website CIV kunt u informatie hierover vinden. De CIV verzoekt u om de Chef-instructeur (of Instructeur Coördinator) van uw club op het bestaan van deze nieuwsbrief te attenderen. De nieuwsbrief wordt in principe naar alle LCO’s, LEZ’s en C.I. / I.C. verzonden. LCO-‘ en (Chef-)instructeurs kunnen zich altijd op de mailing lijst laten zetten. Wilt u dat binnen uw club bekend maken?
Veiligheid
De CIV heeft een algemeen stuk ontwikkeld over wedstrijdvliegen)/calamiteiten (augustus 2006): calamiteiten
NB: de AIC-B 14-99 is vervallen. Men dient te lezen: AIC-B 12-07. De clubs zullen zelf het basismodel wel moeten omvormen voor hun situatie. Voor wat betreft collegiaal begeleiden kan de CIV alleen wijzen (=wenselijkheid van een per club aan te wijzen veiligheidsfunctionaris) Er is op dit moment geen mogelijkheid een training aan te bieden.
Boek Veilig Zweefvliegen
-Het (weer) onder de aandacht brengen van het boek ‘Veilig Zweefvliegen’. Clubs worden geadviseerd het boek “Veilig Zweefvliegen” veel meer te gebruiken tijdens de opleiding. De artikelen daarin zijn bijzonder instructief en kunnen uitstekend binnen de praktijkopleiding worden gebruikt. Enkele clubs gebruiken stof uit dit boek voor de “Theorie van de Praktijk” bij het praktijkexamen GPL. Zie ook: GPL stof Al toegepast bij enkele praktijk examen onderdelen van het GPL en GPL-VO.
Flarm
De CIV onderschrijft nogmaals de voordelen die het gebruik van FLARM kan hebben. Wel moet worden beseft dat het nooit een vervanging kan zijn van het voortdurend goed uitkijken. Ook de ons omringende landen adviseren het gebruik van FLARM op die basis.
Instructie
RT-VFR op GPL?
-De CIV, CLR en ABZ hebben al (eind 2007) overleg gehad over RT. De conclusie van dat overleg was dat RT geen onderdeel van het huidige GPL zal gaan uitmaken. Wel zal er, in een apart hoofdstuk van het Theorieboek zweefvliegen, meer aandacht aan communicatie en navigatie worden geschonken. Het is overigens wel verstandig, gezien de ontwikkelingen rond de luchtruimstructuur in Nederland, om de RT license te gaan behalen. Overigens is er wel een grote kans, dat bij de invoering van een EASA brevet het RT erbij in zit, dus verplicht gaat worden. Verder is er nog gesproken over de eventuele invoer van een z.g. RT-light. De CIV/CLR is hier geen voorstander van.
Examinering RT
De CIV zal geen initiatieven gaan ontplooien, individuele clubs, bv. SZT te Terlet, kunnen de examinering gaan verzorgen. In de EASA regelgeving wordt verwacht dat een examinator (instructeur) de RT bevoegdheid zal moeten hebben. Verder voor de huidige RT gebruikers: t.z.t. de invoering van de taalvaardigheidaantekening: Link: http://www.ais-netherlands.nl/aim/AICB/index-AICB.HTML NB: men moet even kijken op AIC-B en dan AIC-B dd:04-08
Nieuw EVO boekje
-Er is een nieuwe (3e) druk verschenen van het boekje EVO. (Elementaire Vliegopleiding) Dit boekje dient gebruikt te worden, als instructie standaard, voor de Elementaire Vliegopleiding. Tevens is dit boekje ook voor de praktijk van het GPL-VO van belang. Zie: GPL-VO
Regelgeving en examinering.
-Op de CIV website staat intussen een uitgebreid overzicht van de:
-Theorie-examenstof GPL en GPL-VO. en
-Praktijkexamenstof voor het GPL en GPL-VO.
-Eveneens zijn de vrijstelling regels iets gewijzigd.
Linken: GPL
GPL-VO
KEI (zie bijlage 1b examenreglement). Het is belangrijk hier goede nota van te nemen. Opgemerkt wordt dat de MacCready en vluchtoptimalisatietheorie (hoofdstuk 6) nu ook tot de examen stof behoord. Dit is een onderdeel van het examenvak Instrumenten geworden. Verder zijn, vooral op het gebied van de Voorschriften Zweefvliegen, wat aanvullingen gekomen, zodat beter omschreven is wat nu precies tot de examenstof van het vak Voorschriften behoort.
Per 1 september 2008 zal de verder vernieuwde stof al voor het theorie- en praktijkexamen GPL en GPL-VO toegepast.
(Dit betekent dus de invoer van bv. het vak Human Factors en geüpdate Voorschriften Zweefvliegen per september 2008)
De bedoeling hiervan is dat clubexaminatoren, LCO’s, instructeurs / examinatoren en mentoren precies weten wat tot de examenstof behoort. Dit bevordert ook de landelijke standaardisatie. Overigens zal in het najaar/winter van 2008 de standaard revisie van het vak Voorschriften Zweefvliegen plaatsvinden, zodat dan ook het GPL gebeuren weer goed ingebed wordt.
Aanvraag Brevet bij het KEI (of uitbreiding bevoegdheid)
Nog eens benadrukt wordt: Na het behalen van enig praktisch examen dient dit binnen 3 maanden te worden aangevraagd.
Club audits
Zoals eerder is afgesproken zijn inmiddels enkele clubaudits uitgevoerd. Na evaluatie van de eerste proef audits is besloten om de evaluatie formulier aan te passen. Er is ook een uitgebreide uitleg bij geschreven. Hierin staat precies wat de bedoeling is en hoe verschillende onderdelen zouden moeten worden geïnterpreteerd. We hebben recent moeten constateren dat het in de praktijk wel moeilijk blijkt te zijn om een club audit te combineren met een VO praktijk examen. Om die reden is recent besloten om de audits afzonderlijk te houden los van LCO bezoeken. Een club die het betreft wordt ruim van te voren ingelicht. De uitleg, de uitgangspunten en een rapportage formulier wordt ook ruim van te voren naar de desbetreffende club toegestuurd.
LEZ vergadering 8 dec. 2007
Het volledige verslag van deze vergadering is door de secretaris van de CIV verstuurd naar de LEZ functionarissen. Mocht U het, als LEZ, niet hebben ontvangen dan kunt U met de secretaris contact opnemen. Bas de Jong: bdj at iae.nl
In de vorige vergadering (2006) werd “Human Factors” als examenvak aangekondigd. De invoering van “Human Factors” als examenvak is helaas nog niet gelukt in 2007. Het boekje “I am Safe”, van Rik Moons, is niet geschikt als syllabus en is ook meer bedoelt als naslagwerk. In maart 2008 werd de syllabus afgerond. De syllabus is beschikbaar op de CIV website inclusief leerdoelen en een oefenexamen. Zie: GPL-VO
Hieronder volgt een beknopte samenvatting van de afspraken die tijdens de afgelopen LEZ vergadering werden gemaakt:
LEZ ervaringen van GPL examens 2007
De vrijstellingen voor houders van andere BVB zijn vastgesteld en gepubliceerd op de KEI website. De verwachting is dat verkeersleiders ook t.z.t. vrijstellingen zullen krijgen.
De nieuwe voorstellen met betrekking tot het verlopen van een bevoegdheid zijn nog niet geëffectueerd. Dit betekent dat de “oude” IVW regels nog gelden. De vrijstellingen dienen door de examencoördinator gecontroleerd te worden.
Het examenformulier wordt door de examencoördinator getekend en de certificaten, die door de examencoördinator gecontroleerd worden, hoeven dan niet meegestuurd te worden. De tijd tussen het mondelinge en schriftelijk examen mag niet meer dan 6 weken bedragen.
Afnemen van Praktijk examen
Het praktijkexamen dient altijd door twee examinatoren afgenomen te worden. Hierbij kan eventueel gebruik gemaakt worden van een examinator van een andere vereniging.
Afwijking is slechts mogelijk met toestemming van de Voorzitter van de Examencommissie. Het praktijkexamen dient in principe op één dag gehouden te worden. Het aantal beschikbare examinatoren wordt voldoende geacht. Eventuele wijzigingen dienen bij mevr. P. Dijkstra-Adiaansen opgegeven te worden. (Zie adres: P. Dijkstra-Adriaansen, Thermiek blz. 2) In 2007 zijn 323 certificaten door het examensecretariaat afgegeven. Dit aantal is vergelijkbaar met 2006 (329).
LCO vergadering van 8 december 2007:
Het volledige verslag van deze vergadering is door de secretaris van de CIV verstuurd naar de LCO’s. Mocht U het, als LCO, niet hebben ontvangen dan kunt U met de secretaris contact opnemen. Bas de Jong: bdj at iae.nl
Ervaringen Theorie VO examens.
De verhoging van het cijfer voor vrijstelling van 4 naar 5 heeft het gewenste gevolg, dat minder onnodige mondelinge examen afgenomen hoeven te worden. Het aantal kandidaten dat het theorie examen voltooid, het behalen van alle certificaten, is nog steeds rond de 50%. Slechts enkele certificaten worden uiteindelijk niet volledig afgerond. Het scoringspercentage van de theorie examens GPL-VO ligt tussen de 54-85 % (incl. mondeling)
Regelgeving bij uitbreiding VO(S)
Herinnering:
-Kandidaten voor het praktijkexamen GPL-VO(G) en VO(L) met meer dan 100 sleepstarts als PIC dienen minimaal 3 sleepstarts, waarvan één een daalsleep, met een mentor te hebben gemaakt. Slechts dan komt men in aanmerking voor de vrijstelling voor het VO(S) examen.
Ook instructeurs met de bevoegdheid VO(G) en VO(L) die op een gegeven moment meer dan 100 sleepstarts als PIC hebben dienen aan te tonen dat zij 3 sleepstarts met een mentor hebben gemaakt. Een van de sleepstarts dient een daalsleep te zijn. Deze mentors starts slepen hebben tot doel de kwaliteit van de sleepinstructie te waarborgen.
NB:
-Met betrekking tot de vrijstelling van het instructeurexamen slepen, bij meer dan 100 sleepstarts, wordt opgemerkt dat dit andersom, bij 100 lierstarts, met sleepaantekening niet mogelijk is. (besluit LCO vergadering 8 dec. 2007)
Handreiking voor LCO’s en examen kandidaten voor het GPL-VO praktijkexamen.
Voor het praktijkexamen GPL(VO) bestond een richtlijn. Deze is gemoderniseerd en is naar de LCO’s en clubs verzonden. Elders staat deze handreiking ook op de CIV site. Zie: handreiking praktisch examen GPL-VO
Rapportage door LCO’s na een praktijkexamen GPL-VO
De LCO’s doen na het examen een verslag over het examen en zaken die ze bij clubs aantroffen. Dit verslag zal/kan gebruikt worden bij volgende bezoeken aan clubs. (zie ad 4) Tevens zal een uitgebreid verslag op basis van een nieuw opgezette checklist als uitgangspunt clubveiligheid- en standaardisatie-audits gebruikt gaan worden. Het ABZ (Afdelingsbestuur Zweefvliegen) heeft uitgesproken dat de clubs na de zomer 2007 ge-audit zullen moeten worden. Net zoals er al jaren audits plaats vinden van de technische werkplaatsen van EZT-ers.
De reden is dat de EASA dit ook zal gaan eisen. De CIV is verzocht dit te ontwikkelen. Er hebben intussen al enkele proef-audits plaatsgevonden. Het audit formulier is geëvalueerd. Begin september 2008 zullen de eerste audits daadwerkelijk gaan plaatsvinden.
Praktijk examen VO
In de praktijk blijkt het voor te komen dat kandidaten op het ogenblik van aanvraag van het examen nog niet volledig klaar zijn met de praktijkopleiding.
-zoals geen minimum van 500 starts en 75 uur.
-het minimum aantal grond instructie dagen van 15 is niet gehaald
-te weinig mentor starts
-te weinig stage starts met leerlingen
Over het algemeen blijkt er een zeer lange periode te zijn tussen het daadwerkelijke examen en de aanvraag daarvan.
Eveneens wordt geconstateerd dat veel examens aan het einde van het seizoen plaats vinden. Het nadeel is dat dan soms niet van een representatief vliegbedrijf gesproken kan worden. Richtlijnen met betrekking tot het vliegbedrijf tijdens het examen zullen opgesteld worden.
De Rapportage van LCO’s,
n.a.v. de Praktijk examens GPL-VO, aan het secretariaat worden besproken. Belangrijke opmerkingen zijn:
- Vliegbedrijf standaard
- Eerste 50 m vaak te steil.
- Bocht naar final altijd/vaak met kleppen open.
- 50 m veiligheidshoogte wordt nog steeds gebruikt! (Wat dus al 20 jaar is afgeschaft!)
- Zeer ruime circuits, vlakke nadering, ook met harde wind.
- Lier wordt afgesteld op massa kist. Geeft dubieuze momenten in de lierstart! (dit is bij de desbetreffende club intussen hersteld)
- Standaardisatie/ cockpit check.
- Oefening Negatieve “G” is niet standaard opgenomen bij de oefening kabelbreuk.
Materiaal
- Overgangstrainer Discus CS had grote speling op stabilo pennen.
- Meer aandacht voor bestikkering in cockpit.
- Geen “geschreven” cockpitcheck
- Lood blijft er altijd in , te weinig aandacht voor Mass and Balance (voorheen Weight and Balance.)
- Kisten hebben (te) “zachte” zittingen.
- Ogen in voorloopstukken geknoopt.
- Sticker in kist met gewicht niet gelijk aan het weegrapport.
- Slipmarks wiel (=rode verfstrip op band en velg) / banden ontbreken.
Opmerkingen / vragen uit/door de LCO vergadering over dit overzicht:
- Start vaak te steil: gevaarlijk dus niet doen.
- Waarom niet toch al vast kandidaten aan de praktijkopleiding laten beginnen ook al hebben ze niet alle vakken? LCO vergadering is hiermee niet akkoord.
- Overwogen dient te worden of de mentor niet beter geïnformeerd kan blijven tijdens de opleiding van de kandidaat door aanpassing van het praktijkboekje.
- De bocht naar final mag met kleppen open, maar indien niet noodzakelijk niet doen. Eenmaal geopende kleppen nooit verder openen. Liever geen kleppen gebruiken.
Dit alles is conform EVO boekje 3e druk. De bedoeling is dat het openen van kleppen op base-leg en het dan geforceerd sluiten voor de bocht naar final en het dan weer openen wordt voorkomen.
- Standaardisatie cockpit check: gebruik stikker of checklijst.
- Negatieve G wordt niet standaard gedaan bij clubs. de oefening negatieve G zou moeten geïnstrueerd worden (voor het solo laten) Dit zou achter in de lijst van het logboek moeten worden opgenomen.
- VO examens met twee examinatoren (behalve voor aanvullend VOL of VOS)
- LCO moeten tijdens een praktijk examen kijken of er potentiële LCO’s rondlopen. Dit dan per mail of de telefoon doorgeven aan de voorzitter van de CIV. ) P. v /d Meer
LEZ/LCO (gezamenlijke punten uit de vergadering van 8 december 2007)
KWALITEITSBEHEERSING
Met het oog op de EASA regelgeving zal kwaliteitsbeheersing een rol gaan spelen bij autoriseren van de opleidinginstituten (=de zweefvliegclubs) . De evaluatie zal door LCO’s gedaan worden met een terugkoppeling en rapportering naar het examensecretariaat. Clubs zonder LCO bezoek zullen elke 2 jaar bezocht worden. Vooral de standaard in relatie tot de veiligheid zal geëvalueerd worden. Het afgelopen jaar zijn proef audits gedaan. Uit de vergadering komen voorstellen om de huidige methode van de proef audits aan te passen. Dit is intussen gedaan.
INVOERING AUDITS
Het uitvoeren van audits zal waarschijnlijk opgenomen worden in de nieuwe EASA wetgeving en gedelegeerd worden naar de nationale Aeroclubs. Na afstemming met het afdelingsbestuur zweefvliegen (ABZ) is besloten om zelf te starten. Het afnemen van audits binnen de verenigingen zal in het LCO systeem geïntegreerd worden. In eerste instantie zullen de clubs bezocht worden, die recentelijk geen LCO bezoek hebben gehad. In 2007 zijn enkele proef audits gehouden en op basis van deze proef audits is het audit formulier aangepast. Invoering is al gemeld in de nieuwsbrieven.
(Tijdens de LCO bijeenkomst is het onderwerp “audits” uitvoerig besproken, waarbij de wens door enkele werd uitgesproken om meer betrokken te worden bij de ontwikkeling. In dit kader wordt voorgesteld een werkgroepje te vormen. NB: dit werkgroepje heeft intussen (april 2008) het audit formulier aangepast.)
Rondvraag:
- De examencoördinatoren (LEZ) verzoeken om het toesturen van de nieuwsbrieven van de CIV.
- Het ziet ernaar uit dat eind 2008 er nu echt een nieuw examenvak is voor het GPL-VO, namelijk Human Factors. Menselijke Factoren) In de EGU voorstellen voor het Europese GPL wordt Human Factors ook genoemd als Human Performance.
- Er komt een nieuwe lijst van eisen voor kandidaten met een verlopen GPL. De inschatting is dat de eisen eind 2008 op de website van het KEI staan. Indien dit gepubliceerd is vervallen de “oude” IVW regels.
Uit LCO/CI conferentie 9 februari 2008 te Maarsbergen,
Het volledige verslag van deze vergadering is nog niet beschikbaar.
Een korte samenvatting van deze vergadering:
- Teko Salverda neemt na ruim 30 jaar afscheid van de CIV.
- Kwaliteit instructeur / leeftijd. Het stellen van een leeftijdsgrens van de instructeur bij clubs: Kwaliteit en leeftijd dient binnen instructeurcolleges nader besproken te worden. Daarbij speelt een “open cultuur” een belangrijke rol.
EASA stelt meer een kwaliteitsborging van de complete instructie voor, dan het wel of niet stellen van een leeftijdsgrens van bv.(65-70-75 jaar) Ook het artikel in Thermiek 4-07, blz. 36-38 kan een leidraad zijn. De invoering van een “profcheck” bij clubs is ook een mogelijkheid. Een enkele club doet dat al.
Zie evt. het rapport van de Commissie Gelijke Behandeling.
Link: zie 2007-189.
- De communicatie tussen de CI’s en CIV zal verbeterd worden. De nieuwsbrief wordt in eerste instantie als voldoende communicatie beschouwt.
- invoering van audits.
- het verzoek om het verslag van de LCO/CI vergadering veel eerder door te sturen.(ivm de afspraken die daar gemaakt zijn)
- werking/inschakeling van het zwaailicht lier er komt een aanpassing via IVW.
- een toelichting over de stand van zaken betreffende EASA.
- het veel meer begeleiden van solisten door gerichte opdrachten te verstrekken aan solisten
- De workshop Human Factors was een succes tijdens de CI/LCO vergadering. Sterk aangedrongen wordt op een spoedige verzending van het verslag van de CI/LCO conferentie.
- Rapportage van voorvallen (ongevallen en incidenten).
Ook in Nederland (en België) komt het helaas voor dat sommige serieuze incidenten met Nederlands, maar ook buitenlands geregistreerde kisten, niet worden gemeld. Het is in het belang van iedere zweefvlieger om wel melding te doen van dit soort zaken. Het is bovendien wettelijk verplicht. Lees AIC-B 12-07 anders nog eens een keer door.
-Ook staat op de CIV website een link naar het voorvallenrapport dat naar OvV moet worden toegezonden in geval van een daadwerkelijk voorval. Daarnaast heeft de CIV op de website het rapport “Onveilige situaties Zweefvliegen“ gezet. Dit kan gebruikt worden voor zaken betreffende de veiligheid van het zweefvliegen die voor iedereen van belang kunnen zijn, maar die niet direct vallen onder de AIC-B 12-07.
Zie rapport onveilige situatie
- Instructie geven in het buiten- en binnenland.
De instructiebevoegdheid is een Nationale bevoegdheid en staat los van ICAO! Regelmatig komen er vragen binnen wanneer men nu wel of niet instructie mag geven aan een leerling.
● Een zweefvlieginstructeur met een Nederlandse bevoegdheid (VO..) mag binnen Nederland leerlingen opleiden voor het GPL. Het maakt niet uit waar het betreffende zweefvliegtuig is geregistreerd!
● Met toestemming van de buitenlandse autoriteit mag een zweefvlieginstructeur met een Nederlandse VO bevoegdheid ook in dat betreffende land les geven zolang hij maar Nederlanders opleidt voor het Nederlandse GPL. (het probleem zit hem werkelijk in het laten vliegen van solisten onder supervisie van een Nederlandse instructeur in het buitenland.)
NB: met betrekking tot het vliegen in Duitsland.
Ook al geeft men instructie aan Nederlandse vliegers op Nederlandse vliegtuigen moet men tóch toestemming hebben van de LBA. Te verkrijgen via hun vertegenwoordiger op het veld of (meestal) bij de club. Dat is al heel lang zo, maar er wordt ook wel de hand mee gelicht.
Slepen:
Houd er rekening mee dat er in Duitsland eisen worden gesteld ten aanzien van het slepen met zwaartepuntshaak.
Onderwerpen uit de CIV vergaderingen (2007-september 2008)
1-Opfriscursus instructeurs.
In maart 2008 zijn al enkele cursussen gegeven op Terlet.
2-Examen GPL en GPL-VO door twee examinatoren.
GPL examens en GPL-VO examen dienen door twee examinatoren te worden afgenomen. Uitzondering is de uitbreiding met een enkele bevoegdheid.
3-Minimum eisen voor praktijkexamen voor GPL-VOG/ VOL/ VOS: 500 starts of 75 uur
4-De stand van zaken over het Europees GPL
Inmiddels is de inspraaktermijn gestart waarin de complete EASA-FCL is voorgesteld (NPA17-2008 a,b,c). Dit meer dan 800 pagina’s dikke document behandelt alle regelgeving voor alle takken van luchtvaart behalve MLA. In de sportieve sfeer zijn er twee soorten licenties: Lesure Pilot Licence (LPL- A,B,S) en een Private Pilot Licence (achtig) brevet (PPL,SPL,BPL). Deze licenties zijn er voor alle takken van luchtvaart. Voor het zweefvliegen, zal in de toekomst de mogelijkheid bestaan om met zowel een LPL-S als met een SPL te vliegen. In tegenstelling tot andere takken van luchtvaart zal voor het zweefvliegen het enige verschil de medische keuring zijn. Theorie en praktijk opleidingen zijn dus voor beide licenties identiek. Dit geldt ook voor de bevoegdheden zoals instructeur en examinator. Ook zijn ratings mogelijk zoals Aerobatics, Nightflying . Omdat uiteindelijk ook de regelgeving voor zweefvliegen in een “JAR-FCL” achtig jasje wordt gestoken zal het wel de nodige aanpassing vragen van de gebruiken zoals we die nu kennen binnen de zweefvlieg clubs.
We hebben overigens nog wel even tijd want zoals het er nu uitziet zullen de regelingen pas in 2012 helemaal zijn ingevoerd.
5-Benoeming van nieuwe LCO’s
Een club verzocht om een nieuwe LCO te benoemen. Het blijkt dat de huidige procedure om LCO’s te benoemen niet geheel duidelijk is. Dit komt waarschijnlijk doordat in het Handboek Instructeur(1981) een verouderde procedure staat beschreven. De LCO staat in principe helemaal los van zijn zweefvlieg club. Hij vervult dan ook geen bijzondere functie binnen de club en is daar enkel een inzetbare examinator voor het GPL. De huidige regeling is in het kort: Op het moment dat er voor een bepaalde regio behoefte is aan een nieuwe LCO:
- zal de CIV alle LCO's benaderen met de vraag om kandidaten voor de desbetreffende regio voor te stellen.
(Toelichting regio: onder regio wordt verstaan het gebied waar nieuwe LCO’s gewenst zijn. De Woonplaats van een toekomstige LCO kan daarin een rol spelen. Dus niet het lid zijn van een club)
– Potentiele kandidaten worden vervolgens in eerste instantie door de CIV benaderd zonder daarbij enige toezegging te doen.
- De kandidaat-LCO vult een standaard formulier in waarin hij onder andere aangeeft
* Wat zijn ervaring is,
* Wie hij/zij als mentor heeft opgeleid.
Hiervoor gelden de eisen: 3 kandidaat-instructeurs mede hebben opgeleid met gunstig gevolg, minimaal 6 jaar instructiebevoegdheid en van onbesproken gedrag.
- Ook kan hij aangeven welke tijdsinvestering hij zou kunnen doen en
- Of hij bereid is om als "inspecteur" (t.b.v. audits) op te treden.
- de CIV benaderd nu per e-mail alle LCO’s met de vraag om aan te geven of men bezwaar maakt tegen een kandidaat. Ook zal er gevraagd worden als men de persoon kent om een eventuele aanbeveling te geven.
- Uiteindelijk wordt de kandidaat aangenomen als LCO indien er geen bezwaren zijn geuit en ten minste twee onafhankelijke aanbevelingen zijn zijn binnen gekomen.
- de definitieve benoeming wordt uiteindelijk door de vergadering van LCO’s bekrachtigd.
Voortzetting LCO schap:
Voorwaarde is dat LCO's altijd actief instructeur zijn en als LCO aantoonbaar inzetbaar. Ieder jaar voor de LCO vergadering zal aan de LCO's worden gevraagd of zij bereid zijn om weer een seizoen als LCO op te treden.
6-Opvolging binnen de CIV
Teko Salverda heeft in februari 2008 na ca. 30 jaar de CIV verlaten. Wel blijft hij als buitenlid verbonden aan de commissie het breukstukje.
Ook Andre van den Worm is in december 2007 gestopt. Ook hij blijft als buitenlid verbonden aan de commissie het breukstukje.
Nieuwe CIV leden zijn: Martin Bakx, Joris Umbach
7-Overleg met hoofdbestuur KNVvL,
gesproken is over:
- Het opzetten van het systeem voor club-audits
- Verhoudingen met de KNVvL
- Het instellen van een KNVvL veiligheidsfunctionaris
- TSP, zonder vliegen, is gepland voor eind oktober / begin november 2007,
- Met betrekking tot het Theorieboek Zweefvliegen wordt besloten het om niet op te stellen door de KNVvL Afdeling Zweefvliegen.
8-Theorieboek zweefvliegen / Examens GPL en GPL-VO
De indeling wordt conform EASA. De uiteindelijke redactie ligt bij de CIV. Het huidige theorieboek nu geheel uitverkocht.
Op http://zweefvliegopleiding.nl/gpl/index.html is de pdf versie te vinden van het huidige boek. Hier ontbreekt het meteo gedeelte omdat er problemen zijn met de rechten met de toenmalige auteur. Het meteo gedeelte wordt herschreven en is beging volgend jaar beschikbaar.
De VO-examens van de afgelopen 15 jaar zijn te vinden op:
VO examens
9-Gebruik losse loodkussens
De CIV adviseert zoveel mogelijk met loodplakken (liefst geplastificeerd), die vastgeschroefd kunnen worden, te werken.
Losse loodkussens geven veel meer risico in het gebruik. Indien men ze toch wil gebruiken volg dan altijd uitsluitend de richtlijnen op die de fabrikant voorschrijft in het handboek van het zweefvliegtuig.
10-Voorschriften 2008.
Het boekje 'Voorschriften' zal verder worden vernieuwd. Dit zal dit jaar pas plaatsvinden na de zomer van 2008. (t.b.v. VO-examens in februari 2009)
In december 2008 komt dan nog een kleine update, zoals de laatste 10 jaar het geval is geweest. Zie de linken op de CIV site bij GPL en GPL-VO/ instructeuropleiding
https://www.civ.zweefportaal.nl/index.php?categoryid=17&p2_articleid=33
https://www.civ.zweefportaal.nl/index.php?categoryid=14&p2_articleid=22
11-Voorvallenonderzoek.
Overleg met OvV,
De vergadering met de OvV heeft op 11 oktober 2007 plaats gevonden. Daarbij werd een algemene presentatie over de OvV gegeven. Verder gaf de OvV aan zeer positief te staan ten opzichte van samenwerking met de CIV. Er zal naar worden gestreefd om in de toekomst bij ernstige ongevallen gezamenlijk onderzoek ter plaatse te verrichten. Interviews met personen achteraf kunnen door de OvV en de CIV gezamenlijk gevoerd worden waarbij de OvV altijd eindverantwoordelijke blijft. De CIV adviseert clubs om leden die betrokken zijn geweest bij voorvallen met clubvliegtuigen te verplichten de toestemming tot publicatie in de Thermiek (’t Breukstukje) te verplichten.
12- Bijeenkomst OSTIV Training & Safety Panel te Delft
Bijgewoond door afvaardiging van de CIV. Gesproken over ongevalstatistieken, audits, vluchtnabootsers, Standard Operation Procedures. Het blijkt dat zelfs simpele vlucht nabootsers zeer nuttig kunnen zijn. Vooral bij de instructeursopleiding is het buitengewoon leerzaam om samen met een mentor instructeur een bepaalde oefening te onderwijzen. Het gaat dan niet om het vliegen van een hele vlucht maar slechts om losse onderdelen daarvan. Voor Operational Procedures zal een taakgroep (DE, FI en NL) een voorstel maken.
13- Vliegveiligheids symposium d.d. 2007-11-16 i.v.m. 100 JAAR KNVvL
Een afvaardiging van de CIV hebben het symposium bijgewoond. Er waren presentaties vanuit de optiek van de medeluchtgebruiker (KLu), de regelgever (DGTL), de handhaver (IVW) en de onderzoeker (OvV).
Voorts een aantal workshops over Zelfregulatie versus dichtreguleren, Incidentenrapportage als tool voor de verbetering van de veiligheid, mede in het licht van de verschillende culturen in de KNVvL, Invloed van sociale controle, en Bijdrage van een overkoepelende organisatie aan de verbetering van de veiligheid.
14-Afspraken met LEZ’s betreffende afhandeling praktijkexamens.
De LEZ's zullen worden herinnerd aan de afspraak dat hun handtekening een akkoord inhoudt voor de CIV en het KEI. Voorts zal hun worden gevraagd het examenformulier goed in te vullen.
PUBLICATIES
Theorieboek
Bij het examenvak Voorschriften is de meest actuele wetgeving examenstof.
In het hoofdstuk Meteo zullen speciale aspecten voor instructeurs toegevoegd worden.
De literatuur wordt verzameld en een raamwerk, vergelijkbaar met de huidige versie, wordt opgezet. De aanpassing zal voor het einde van het jaar gereed zijn. De taken binnen het groepje zullen verdeeld worden.
Het aspect van het veldmanagement dient opgenomen te worden.
Mededelingen CIV
-De secretaris van de CIV is Bas de Jong.
Vragen voor de CIV dient u bij voorkeur naar hem toe te sturen. E-mail: bdj at iae.nl
Reserve adres: Het E-mail adres boven in de nieuwsbrief..
Handige links:
http://www.brevet.aero/
http://www.ais-netherlands.nl/aim/AICB/index-AICB.html
http://www.zweefportaal.nl/76fkjfsdh/?&&path=examens_vo/
NB:
De LCO/LEZ vergadering is op 22 november 2008 in het PMT te Schaarsbergen.
Jan de Hulster