Commissie Instructie Zweefvliegen
Afdeling Zweefvliegen KNVvL
AFDELING ZWEEFVLIEGEN
|
3: Januari 2006
INSTRUCTIE EN VEILIGHEID nr 2006-1, januari 2006, 3e nieuwsbrief CIV.
Nieuwsbrief uitgegeven door de Commissie Instructie en Veiligheid (CIV)
Redactie: Jan de Hulster (jandehulster at hetnet.nl) .
Ten geleide
Dit is de derde nieuwsbrief van de CIV.
De Nieuwsbrieven van de CIV zullen altijd op de website van de CIV komen te staan en
-indien u zich hebt opgegeven- naar uw e-mail adres worden gestuurd.
Op de CIV website http//www.civ.zweefportaal.nl kunt u informatie hierover vinden.
De CIV verzoekt u om de Chef-instructeur van uw club op het bestaan van deze nieuwsbrief te attenderen. De nieuwsbrief wordt in principe verder naar alle LCO’s verzonden.
LCO-en (Chef-)instructeurs kunnen zich altijd op de mailing lijst laten zetten.
Wilt u dat binnen uw club bekend maken?
Veiligheid
- TSP/OSTIV; ASK 21 spinkit. Twee leden van de CIV zijn naar het Training and Safety Panel in Duitsland geweest. Het blijkt dat bij gebruik van de spinkit set van de ASK 21 er moet worden voldaan aan veel randvoorwaarden.
Te denken valt aan:
- Zwaartepunt van de kist moet regelmatig worden bepaald (nu gebeurt dat om de paar jaar, dat is waarschijnlijk onvoldoende)
- De inbouw van het juiste gewicht. Dit is zeer kritisch. Een paar kilo te veel en er bestaat het risico van een te achterlijk zwaartepunt en b.v. een flat spin. Dit betekent dat in de clubpraktijk zeer veel veiligheidsmaatregelen moeten worden genomen om ongevallen te voorkomen.
- Een weegschaal die geijkt is en herijkt wordt.
- Juist gebruik van de weegschaal dus een vlakke, harde ondergrond etc. Die vindt je op de strip vaak niet.
- Kader moet doordrongen zijn van de risico's en er moet een 100% veilige procedure worden gevonden om fouten bij het meten te voorkomen.
- Direct na de weging de kist in, niet vergeten chutes mee te wegen etc.
De CIV adviseert daarom voorlopig nog te wachten met het gebruik van de spinkit binnen de zweefvliegclubs.
Het advies van de CIV gaat er van uit dat in het reguliere clubbedrijf dit soort maatregelen niet 100% zullen worden toegepast. Kortom, de risico's zijn te groot.
- Circuit Hoogeveen slepen; een advies door de CIV is uitgebracht.
- Profchecks. Ook in de CIV is gesproken over het nut en noodzaak van profchecks. Het ziet ernaar uit dat de EASA een verplichte structuur van profchecks meebrengt.
- Het (her)inzetten van de slip op lagere hoogte (b.v. ca. 20-50 m) wordt afgeraden. Dit past binnen het algemene uitgangspunt dat je de laatste 20-30 meter van een nadering geen belangrijke wijzigingen moet aanbrengen in de aërodynamische situatie tenzij dit absoluut noodzakelijk is voor een veilige landing.
- De CIV is bezig met het ontwikkelen van een algemeen stuk over wedstrijdvliegen, onderverdeeld in:
- Calamiteiten. (Micho Percic+Andre vd Worm);
- Wedstrijdvliegen syllabus (Bas de Jong);
- Wedstrijdvliegen richtlijn (Pieter van der Meer).
- Het (weer) onder de aandacht brengen van het boek ‘Veilig Zweefvliegen’. Clubs worden geadviseerd het boek ‘Veilig Zweefvliegen’ meer te gebruiken tijdens de opleiding. De artikelen daarin zijn bijzonder instructief en kunnen uitstekend binnen de praktijkopleiding worden gebruikt.
- Advies nieuwe banen op Terlet: Er is een nieuwe ZO-NW op Terlet gecreëerd. De CIV heeft op verzoek van Terlet een advies gegeven ten aanzien van een veilig gebruik van deze baan.
- Het regelmatiger controleren van het 30 meter lange voorloopstuk in de lierkabel. Het afgelopen jaar heeft een breuk van het voorloopstuk geleidt tot een voorval dat nog goed afliep. Het voorloopstuk kwam daarbij over het stabilo te liggen. Het vliegtuig landde uiteindelijk met het voorloopstuk hangend aan het stabilo. Ook eerder (o.a. in 1984) hebben vergelijkbare voorvallen plaatsgevonden. Over deze en aanverwante materie zal t.z.t. een artikel verschijnen in de Thermiek.
- FLARM De CIV is bezig en standpunt te gaan vormen over FLARM. In de Thermiek 6-05 staat een artikel over FLARM van Karel Termaat. De CIV heeft nog geen definitief standpunt over het gebruik van FLARM ingenomen maar verwacht dit in de komende maanden te doen.”
Instructie
- Theorieboek. Dit wordt modulair van opbouw, wat betekent dat er voor elk vak een los boekwerkje zal komen.
- Maximum leeftijd instructeurs: Er wordt geen maximum leeftijd geadviseerd door de CIV.
Ook het TSP(Training and Safety Panel (onderdeel van OSTIV) ondersteunt dit standpunt.
- Aanpassing KEI: Kleine correctie zijn aangebracht in het reglement. Bv.: De duur van het examen van het vak Navigatie / kaartlezen is weer 30 minuten. Het is verstandig dit reglement daarom nog eens na te lezen.
Link: http://www.brevet.aero/
- Handboek instructeur (versie 1981) wordt herzien.
- Bewaking van de kwaliteit van de instructie (d.m.v. opzetten van een kwaliteitssysteem bv. zoals bij de BGA). Ook de EASA/EGU is hier al mee bezig.
- De CIV, CLR en ABZ hebben binnenkort overleg over de plaats van het RT. Het kan zijn dat het RT een onderdeel wordt van het GPL.
- Opfriscursus voor instructeurs: In het zuiden van Nederland zal op 28 januari een opfriscursus voor GPL instructeurs worden gehouden. De CIV volgt dit op afstand. Dit is een pilot. Het kan zijn dat onder de nieuwe regels van de EASA een dergelijk cursus t.z.t. verplicht zal worden. Ook Terlet heeft inmiddels een tweetal opfriscursussen gepland.
Het Europese GPL/Eerste contouren worden zichtbaar
In 2008 zal naar verwachting het Europese GPL worden ingevoerd (EASA regelgeving).
De EGU, waarvan ook de KNVvL deel uitmaakt, adviseert EASA over de eisen. Deze
maand verscheen een 1e concept voorstel van de EGU met betrekking tot de
implementatie (“Implementing Rules “) van een EASA GPL. De voorstellen rond de
zogenaamde “Essential Requirements” zijn al in een eerdere fase vastgelegd. De eerste
indruk is dat er, onder de druk van internationalisering, in 2008 het nodige zal gaan
veranderen t.o.v. onze huidige regels. Er wordt o.a. gesproken over profchecks voor
brevethouders en instructeurs, de eisen voor de zweefvliegopleiding, etc. De CIV
formuleert op dit moment haar opmerkingen over dit eerste voorstel. Deze worden al eind
januari besproken in de EGU werkgroep. Wij houden u op de hoogte van de
ontwikkelingen. In de komende vergadering van de Chef Instructeurs op 11 februari in
Maarsbergen zal nadere informatie worden gegeven over de voorstellen.
Regelgeving en examinering
- Navigatie/ kaartlezen examen voor theorie GPL: 30 minuten.
- Veel LCO-s blijken in de praktijk moeilijk inzetbaar te zijn voor de praktijkexamens voor instructeur. Besloten is het bestand van LCO’s uit te breiden en te saneren.
- Er is een vernieuwd uitslagformulier voor het praktijkexamen VOG/ VOL /VOS.
- Het ziet ernaar uit dat er een nieuw examenvak aan gaat komen voor de theorie van het GPL, namelijk Human Factors. (Menselijke Factoren)
In de CIV vergadering is afgesproken dat dit vak eerst als pilot in de instructeursopleiding
wordt gegeven ter voorbereiding op evt. examinering in het GPL. In de EGU voorstellen
voor het Europese GPL wordt Human Factors ook genoemd als Human Performance and
Limitations. (HP&L).
- Eisen theorie-examen (instructeur) voor houders met bevoegdheid CPL, PPL en ATPL: Alleen de vakken Voorschriften en Constructie.
- Eisen theorie-examen (GPL) voor houders van een CPL, PPL en ATPL: Alleen het vak Constructie
- Lieristen: advies minimaal 18 jaar (de wettelijke eis van 18 jaar is vervallen)
- Er komt / wordt gewerkt aan een nieuwe tekst van eisen voor kandidaten met een verlopen GPL. Zolang die er nog niet zijn gelden de “oude“ IVW regels.
- Het opstellen van een tekst over de goedkeuring van de opleiding door zweefvliegclubs. Zweefvliegclubs dienen een zogenaamde status van “erkende opleiding” te hebben.
- Het benadrukken van de controlerende taak van de LEZ (Locale Examen-coördinator zweefvliegclub) bij de clubs.
Recente onderwerpen uit de CIV vergaderingen
- TSP ongevallenstatistiek: Het blijkt dat in de verschillende landen zeer uiteenlopende criteria worden gehanteerd,
- Verder kwam daar ter sprake dat blauwe Tost breukstukken formeel tot 400 starts gebruikt mogen worden.
- EASA en EGU: Implementing Rules for an European Glider Pilot Licence.
- Een ernstig ongeval met een Nederlands zweefvliegtuig in Duitsland wordt door de CIV nog verder onderzocht.
- Sleepsymposium te Teuge op 22 oktober 2005, aantal deelnemers ca. 50.
Er was een goede presentatie van Kevin Moloney van de BGA over slepen en zelfs lieren. Deze presentatie wordt herhaald op de bijeenkomst van Chef Instructeurs in februari.
- De relatie van de commissie ‘t Breukstukje en de CIV
- Een vraag of het slippen uit het praktijkexamen GPL kan. Antwoord: NEE
De mening van de CIV is dat een kandidaat tijdens het examen demonstreert dat hij /zij
het toestel ook in ongebruikelijke standen (b.v. slippen) goed beheerst. Bovendien kan het
slippen en ook het slippen met “kleppen open” in nood situaties heel nuttig zijn en zou
ook (vaker) beoefend moeten worden.
B.v.: Kabelbreuk met inschattings fout, te krappe buitenlanding of HELP situatie tijdens
het landen. Het beheersen van de standaard slip, ook met kleppen gebruik kan dus in
bepaalde situaties een extra veiligheid geven. In de bergen is het beheersen van de slip
een must.
Mededelingen CIV
Landelijke Conferentie van Chef-Instructeurs en LCO’s op 11 februari 2006 te Maarsbergen.
Handige links:
http://www.brevet.aero/
http://www.ais-netherlands.nl/aim/AICB/index-AICB.html
Jan de Hulster
Nieuwsbrief uitgegeven door de Commissie Instructie en Veiligheid (CIV)
Redactie: Jan de Hulster (jandehulster at hetnet.nl) .
Ten geleide
Dit is de derde nieuwsbrief van de CIV.
De Nieuwsbrieven van de CIV zullen altijd op de website van de CIV komen te staan en
-indien u zich hebt opgegeven- naar uw e-mail adres worden gestuurd.
Op de CIV website http//www.civ.zweefportaal.nl kunt u informatie hierover vinden.
De CIV verzoekt u om de Chef-instructeur van uw club op het bestaan van deze nieuwsbrief te attenderen. De nieuwsbrief wordt in principe verder naar alle LCO’s verzonden.
LCO-en (Chef-)instructeurs kunnen zich altijd op de mailing lijst laten zetten.
Wilt u dat binnen uw club bekend maken?
Veiligheid
- TSP/OSTIV; ASK 21 spinkit. Twee leden van de CIV zijn naar het Training and Safety Panel in Duitsland geweest. Het blijkt dat bij gebruik van de spinkit set van de ASK 21 er moet worden voldaan aan veel randvoorwaarden.
Te denken valt aan:
- Zwaartepunt van de kist moet regelmatig worden bepaald (nu gebeurt dat om de paar jaar, dat is waarschijnlijk onvoldoende)
- De inbouw van het juiste gewicht. Dit is zeer kritisch. Een paar kilo te veel en er bestaat het risico van een te achterlijk zwaartepunt en b.v. een flat spin. Dit betekent dat in de clubpraktijk zeer veel veiligheidsmaatregelen moeten worden genomen om ongevallen te voorkomen.
- Een weegschaal die geijkt is en herijkt wordt.
- Juist gebruik van de weegschaal dus een vlakke, harde ondergrond etc. Die vindt je op de strip vaak niet.
- Kader moet doordrongen zijn van de risico's en er moet een 100% veilige procedure worden gevonden om fouten bij het meten te voorkomen.
- Direct na de weging de kist in, niet vergeten chutes mee te wegen etc.
De CIV adviseert daarom voorlopig nog te wachten met het gebruik van de spinkit binnen de zweefvliegclubs.
Het advies van de CIV gaat er van uit dat in het reguliere clubbedrijf dit soort maatregelen niet 100% zullen worden toegepast. Kortom, de risico's zijn te groot.
- Circuit Hoogeveen slepen; een advies door de CIV is uitgebracht.
- Profchecks. Ook in de CIV is gesproken over het nut en noodzaak van profchecks. Het ziet ernaar uit dat de EASA een verplichte structuur van profchecks meebrengt.
- Het (her)inzetten van de slip op lagere hoogte (b.v. ca. 20-50 m) wordt afgeraden. Dit past binnen het algemene uitgangspunt dat je de laatste 20-30 meter van een nadering geen belangrijke wijzigingen moet aanbrengen in de aërodynamische situatie tenzij dit absoluut noodzakelijk is voor een veilige landing.
- De CIV is bezig met het ontwikkelen van een algemeen stuk over wedstrijdvliegen, onderverdeeld in:
- Calamiteiten. (Micho Percic+Andre vd Worm);
- Wedstrijdvliegen syllabus (Bas de Jong);
- Wedstrijdvliegen richtlijn (Pieter van der Meer).
- Het (weer) onder de aandacht brengen van het boek ‘Veilig Zweefvliegen’. Clubs worden geadviseerd het boek ‘Veilig Zweefvliegen’ meer te gebruiken tijdens de opleiding. De artikelen daarin zijn bijzonder instructief en kunnen uitstekend binnen de praktijkopleiding worden gebruikt.
- Advies nieuwe banen op Terlet: Er is een nieuwe ZO-NW op Terlet gecreëerd. De CIV heeft op verzoek van Terlet een advies gegeven ten aanzien van een veilig gebruik van deze baan.
- Het regelmatiger controleren van het 30 meter lange voorloopstuk in de lierkabel. Het afgelopen jaar heeft een breuk van het voorloopstuk geleidt tot een voorval dat nog goed afliep. Het voorloopstuk kwam daarbij over het stabilo te liggen. Het vliegtuig landde uiteindelijk met het voorloopstuk hangend aan het stabilo. Ook eerder (o.a. in 1984) hebben vergelijkbare voorvallen plaatsgevonden. Over deze en aanverwante materie zal t.z.t. een artikel verschijnen in de Thermiek.
- FLARM De CIV is bezig en standpunt te gaan vormen over FLARM. In de Thermiek 6-05 staat een artikel over FLARM van Karel Termaat. De CIV heeft nog geen definitief standpunt over het gebruik van FLARM ingenomen maar verwacht dit in de komende maanden te doen.”
Instructie
- Theorieboek. Dit wordt modulair van opbouw, wat betekent dat er voor elk vak een los boekwerkje zal komen.
- Maximum leeftijd instructeurs: Er wordt geen maximum leeftijd geadviseerd door de CIV.
Ook het TSP(Training and Safety Panel (onderdeel van OSTIV) ondersteunt dit standpunt.
- Aanpassing KEI: Kleine correctie zijn aangebracht in het reglement. Bv.: De duur van het examen van het vak Navigatie / kaartlezen is weer 30 minuten. Het is verstandig dit reglement daarom nog eens na te lezen.
Link: http://www.brevet.aero/
- Handboek instructeur (versie 1981) wordt herzien.
- Bewaking van de kwaliteit van de instructie (d.m.v. opzetten van een kwaliteitssysteem bv. zoals bij de BGA). Ook de EASA/EGU is hier al mee bezig.
- De CIV, CLR en ABZ hebben binnenkort overleg over de plaats van het RT. Het kan zijn dat het RT een onderdeel wordt van het GPL.
- Opfriscursus voor instructeurs: In het zuiden van Nederland zal op 28 januari een opfriscursus voor GPL instructeurs worden gehouden. De CIV volgt dit op afstand. Dit is een pilot. Het kan zijn dat onder de nieuwe regels van de EASA een dergelijk cursus t.z.t. verplicht zal worden. Ook Terlet heeft inmiddels een tweetal opfriscursussen gepland.
Het Europese GPL/Eerste contouren worden zichtbaar
In 2008 zal naar verwachting het Europese GPL worden ingevoerd (EASA regelgeving).
De EGU, waarvan ook de KNVvL deel uitmaakt, adviseert EASA over de eisen. Deze
maand verscheen een 1e concept voorstel van de EGU met betrekking tot de
implementatie (“Implementing Rules “) van een EASA GPL. De voorstellen rond de
zogenaamde “Essential Requirements” zijn al in een eerdere fase vastgelegd. De eerste
indruk is dat er, onder de druk van internationalisering, in 2008 het nodige zal gaan
veranderen t.o.v. onze huidige regels. Er wordt o.a. gesproken over profchecks voor
brevethouders en instructeurs, de eisen voor de zweefvliegopleiding, etc. De CIV
formuleert op dit moment haar opmerkingen over dit eerste voorstel. Deze worden al eind
januari besproken in de EGU werkgroep. Wij houden u op de hoogte van de
ontwikkelingen. In de komende vergadering van de Chef Instructeurs op 11 februari in
Maarsbergen zal nadere informatie worden gegeven over de voorstellen.
Regelgeving en examinering
- Navigatie/ kaartlezen examen voor theorie GPL: 30 minuten.
- Veel LCO-s blijken in de praktijk moeilijk inzetbaar te zijn voor de praktijkexamens voor instructeur. Besloten is het bestand van LCO’s uit te breiden en te saneren.
- Er is een vernieuwd uitslagformulier voor het praktijkexamen VOG/ VOL /VOS.
- Het ziet ernaar uit dat er een nieuw examenvak aan gaat komen voor de theorie van het GPL, namelijk Human Factors. (Menselijke Factoren)
In de CIV vergadering is afgesproken dat dit vak eerst als pilot in de instructeursopleiding
wordt gegeven ter voorbereiding op evt. examinering in het GPL. In de EGU voorstellen
voor het Europese GPL wordt Human Factors ook genoemd als Human Performance and
Limitations. (HP&L).
- Eisen theorie-examen (instructeur) voor houders met bevoegdheid CPL, PPL en ATPL: Alleen de vakken Voorschriften en Constructie.
- Eisen theorie-examen (GPL) voor houders van een CPL, PPL en ATPL: Alleen het vak Constructie
- Lieristen: advies minimaal 18 jaar (de wettelijke eis van 18 jaar is vervallen)
- Er komt / wordt gewerkt aan een nieuwe tekst van eisen voor kandidaten met een verlopen GPL. Zolang die er nog niet zijn gelden de “oude“ IVW regels.
- Het opstellen van een tekst over de goedkeuring van de opleiding door zweefvliegclubs. Zweefvliegclubs dienen een zogenaamde status van “erkende opleiding” te hebben.
- Het benadrukken van de controlerende taak van de LEZ (Locale Examen-coördinator zweefvliegclub) bij de clubs.
Recente onderwerpen uit de CIV vergaderingen
- TSP ongevallenstatistiek: Het blijkt dat in de verschillende landen zeer uiteenlopende criteria worden gehanteerd,
- Verder kwam daar ter sprake dat blauwe Tost breukstukken formeel tot 400 starts gebruikt mogen worden.
- EASA en EGU: Implementing Rules for an European Glider Pilot Licence.
- Een ernstig ongeval met een Nederlands zweefvliegtuig in Duitsland wordt door de CIV nog verder onderzocht.
- Sleepsymposium te Teuge op 22 oktober 2005, aantal deelnemers ca. 50.
Er was een goede presentatie van Kevin Moloney van de BGA over slepen en zelfs lieren. Deze presentatie wordt herhaald op de bijeenkomst van Chef Instructeurs in februari.
- De relatie van de commissie ‘t Breukstukje en de CIV
- Een vraag of het slippen uit het praktijkexamen GPL kan. Antwoord: NEE
De mening van de CIV is dat een kandidaat tijdens het examen demonstreert dat hij /zij
het toestel ook in ongebruikelijke standen (b.v. slippen) goed beheerst. Bovendien kan het
slippen en ook het slippen met “kleppen open” in nood situaties heel nuttig zijn en zou
ook (vaker) beoefend moeten worden.
B.v.: Kabelbreuk met inschattings fout, te krappe buitenlanding of HELP situatie tijdens
het landen. Het beheersen van de standaard slip, ook met kleppen gebruik kan dus in
bepaalde situaties een extra veiligheid geven. In de bergen is het beheersen van de slip
een must.
Mededelingen CIV
Landelijke Conferentie van Chef-Instructeurs en LCO’s op 11 februari 2006 te Maarsbergen.
Handige links:
http://www.brevet.aero/
http://www.ais-netherlands.nl/aim/AICB/index-AICB.html
Jan de Hulster