Foto-album

Fotowedstrijd 2008

Fotowedstrijd 2008

Fotowedstrijd 2008

Fotowedstrijd 2008

Fotowedstrijd 2008

Barometer

2: Juli 2005

Nieuwsbrief uitgegeven door de Commissie Instructie en Veiligheid (CIV)

Redactie: Jan de Hulster (jandehulster at hetnet.nl)

Ten geleide
Dit is de tweede nieuwsbrief van de CIV
De nieuwsbrieven van de CIV zullen altijd op de web site van de CIV komen te staan en indien u zich heeft opgegeven- naar uw E-mail adres worden gestuurd.

Op de CIV website http//www.civ. zweefportaal.nl/ kunt u de informatie hierover vinden.

De CIV verzoekt u om de Chef -Instructeur van uw club op het bestaan van deze nieuwsbrief te attenderen. De nieuwsbrief wordt in principe verder naar alle LCO’s gezonden.

LCO’s en (Chef-) Instructeurs kunnen zich altijd op de mailing lijst laten zetten. Wilt u dat binnen uw club bekend maken?

Veiligheid
In een publicatie in de Thermiek (02-05) is aandacht besteed aan het overlessen van een type TMG naar een ander.

De CIV is naar het symposium geweest van de Vlaamse Zweefvlieg Liga. Hier werd o.a. gesproken over de Human Factors.

Veiligheid is ook gebaseerd op goede theoretische kennis en praktische bedrevenheid hetgeen getoetst wordt tijdens examens.
De gehele regelgeving daaromheen wordt het komende jaar door de CIV bekeken.

Ook eisen voor instructeurs examens en de ervaringseisen voor wederafgifte GPL hebben de aandacht van CIV en KEI.

In februari 2005 is “De Onderzoeksraad voor Veiligheid” geïnstalleerd waarin de voormalige RvTV is opgenomen. De raad onderzoekt nu ook calamiteiten die niet direct met transport te maken hebben. De goede samenwerking tussen CIV en “De Onderzoeksraad voor Veiligheid” wordt op de oude manier voortgezet.

Een verzoek aan de CIV om een advies uit te brengen over een nieuwe strip op Terlet is in behandeling.
Er zal een publicatie komen op het gebied van veiligheid en wedstrijdvliegen. Overleg hierover met betrokken partijen is in volle gang.

In de 2e helft van het jaar zal een sleepsymposium worden gehouden. Locatie zal zeer waarschijnlijk Teuge zijn. Dit zal voor allen die met sleepvliegen hebben te maken toegankelijk zijn. Niet in de laatste plaats voor de bestuurders van de sleepvliegtuigen.
Datum ZATERDAG 22 oktober op TEUGE ca. 09.30-15.00 uur, definitief programma volgt.

Regelgeving en examinering
De nieuwe voorzitter van de examencommissie is per februari j.l. Dirk Timmerman. Hij is verantwoordelijk voor de KNVvL GPL examens en de Instructeursexamens.

Binnen de CIV heeft een discussie plaatsgevonden over de invulling van de eis die de overheid stelt aan: “Kunnen aantonen te beschikken over voldoende bekwaamheid om op een veilige manier deel te nemen aan het luchtverkeer.”

De CIV adviseert clubs het volgende:
Alle (toekomstige) solisten dienen te hebben aangetoond kennis te hebben van:
-de luchtverkeersregels, voorrangsregels, uitwijkregels, thermiek regels.
-(beperkte) kennis van meteorologie.
-de lokale luchtruimstructuur bij het vliegveld tot ca. 10 km.
-(beperkte) kennis van techniek luchtvaartuig.
-praktische toepassing daarvan.

Pas als de instructeur of examinator van de club ervan overtuigd is dat de aspirant solist “voldoende kennis” van zaken heeft tekent hij dit af achter in zijn of haar logboekje. Alleen mensen met een dergelijke aantekening kunnen solo vliegen.

Toelichting:
De CIV meent dat, in de praktijk van het huidige solo vliegen, binnen een straal van 5 km rondom het vliegveld, de kennis en praktische bedrevenheids eisen zoals die decennia lang al werden toegepast voor solo vliegen voldoende zijn.

Praktisch gezien verandert er dus niets (=solo vliegen tot 5 km) en wordt de situatie die de afgelopen decennia werd toegepast bij clubs nu alleen geformaliseerd door een handtekening achter in het logboekje.

Wederafgifte GPL
De CIV denkt aan:
tot 1 jaar na verlopen GPL kan het zonder meer verlengd worden.
Wel moet natuurlijk dan eerst zijn voldaan aan de praktische verlengings eisen.
Concreet: men vliegt even weer onder verantwoordelijkheid van een instructeur.
vanaf 1 jaar dient praktische kennis en bedrevenheid door een examinator getoetst te worden. Ook moet dan aan de ervaringseisen worden voldaan. Bovenstaande moet uiteraard nog door het KEI bekrachtigd worden en is nu nog niet van toepassing.

Recente onderwerpen uit de CIV vergaderingen

Een verzoek om een oordeel te vormen over het nut van het slippen en de slipvlucht voor het examen. De CIV is van mening dat deze procedures beheerst moeten worden door een GPL houder. Derhalve blijft dit een exameneis.

Mededelingen CIV
Examencoordinatoren en LCO dag 19 november 2005
Sleepsymposium te TEUGE 2e helft 2005
Handige links t.b.v. (overland) vluchvoorbereiding.

http://www.ais-netherlands.nl/index_nl.html (Electronische VFR gids)

"Caution Area" rond Eindhoven: http://www.luchtruim.zweefportaal.nl/PDF/AIC B 08.pdf



Instructeurs conferentie te Maarsbergen 19 februari 2005.
(een korte weergave)

1 Regelgeving /Examinering

-stand van zaken GPL
Per oktober 2004 zijn er wettelijk gezien geen instructeurs meer. In principe zou iedere zweefclub zijn eigen GPL mogen afgeven.
Wil je echter een ICAO proof GPL hebben dan moet je via de KNVvL/KEI je ICAO brevet halen.
Daar horen dan ook weer de (niet wettelijke ) instructeurs bij.
Uit de zaal kwamen veel vragen over de status van instructeur/ juridische betekenis daarvan.
In feite kon de CIV noch iemand uit de zaal daar een helder antwoord op formuleren.
Verder vragen over de zelfstart bevoegdheid op het GPL.
Zie hiervoor de web site van het KEI.
Opm: het KEI=KNVvL Examinerings instituut bestaat op dit moment uit één administratieve persoon. (Dennis v/der Sar)

In 2007/2008 komt de EASA op ons af.
Daar zal het GPL vermoedelijk goed worden ingebed in ICAO structuur en wetgeving geldend voor EUROPA
Voor de WERELD (Australië/Afrika) zal er aan dat brevet een zwaardere medische keuring gaan hangen. Dus GEEN SMA maar klasse 2 minimaal.


2 Veiligheid statistieken

Er zijn in 2004 weinig voorvallen gemeld.
Dus niet echt veel over te zeggen.

3 Voortgang CLR (Commissie Luchtruimstructuur en Radiogebruik)
Zie ook hun website voor info
Er komt tzt een nieuwe radio frequentie met 8,33 MHz scheiding.
Niederrhein: hierover komt binnenkort een nieuwe AIC.
Luchtruim wordt in de toekomst K (=known) en U (= Unknown)

4 Activiteiten CIV
Ontwikkelingen en plannen.
-Er is een web site (beheerder J. de Hulster)
Te benaderen via: https://www.civ.zweefportaal.nl/
-Er is een mailinglijst voor instructeurs, daar kun je je voor aanmelden.
Je krijgt dan een Nieuwsbrief, maandelijks met info
-Er komt tzt een nieuw theorie boek (P.v/d Meer / W. Adriaansen e.a.)
Intussen (juli 2005) is bekend dat de opzet modulair zal zijn per vak.
De verwachting is dat eind 2006 de diverse vakken zijn gemoderniseerd.
-De CIV beveelt het stuk van de ACvZ (Theorie van de Praktijk) aan voor het gebruik bij het praktijkexamen met als basis het boek Veilig Zweefvliegen.Er zijn nog 900 exemplaren bij het secretariaat.
Zie de LEC web-site: http://home.planet.nl/~lec/index.htm.

Ook het stuk van Gilze-Rijen kan gebruikt worden.

-Veel informatie over de opfris cursussen voor instructeurs TMG
In feite moeten alle TMG instructeurs dit jaar die cursus doen.

-In het najaar komt er een sleepvliegconferentie, bedoeld voor sleepvliegers, instructeurs, bestuursleden, etc.
Teuge?

-Wat de staartgewichten betreft aan bv ASK –21, adviseert de CIV voorlopig terughoudendheid. Er worden binnenkort proeven in Duitsland genomen. (Training and Safety Panel)

5 Presentatie door Ir Gemmink (KLu)
“De beperkingen van het See & Avoid systeem”

Een zoektocht naar de optimale scan strategie

Een interessant verhaal.

Link: http://www.aopa.nl/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=19

Conclusie voor het zweefvliegen bij rechtuit vliegen (bv. steken) :

Volg de volgende kijk cyclus:

0, -20, -40, 0, +20, +40, 0, instrumenten, dan herhaling dus: 0,-20 etc.

Dan doe je het het beste.

0=rechtvooruit
-20 = 20 graden links
-40= 40 graden links