Commissie Instructie Zweefvliegen
Afdeling Zweefvliegen KNVvL
AFDELING ZWEEFVLIEGEN
|
Jaarlijkse HOT / FIE conferentie op zaterdag 8 februari 2020 te Woerden
Op zaterdag 8 februari 2020 wordt de jaarlijkse HOT / FIE (voorheen CI / LCO) conferentie gehouden.
Onderwerpen op de agenda:
♦ Stand van zaken opleiding FI(S)
- Theorie voortgangstoetsen
- Praktijk Examens
♦ Stand van zaken transitie GPL naar FCL
- examinatoren
- DTO’s
♦ Resultaten theorie examens STEBZ
♦ S-FCL vanaf april 2020
- belangrijkste wijzigingen
- consequenties / tips m.b.t. overgangsjaar 2020
♦ SMS (Safety Management Systeem)
- Incidenten 2019 + meerjarige analyse
- Wat is er de laatste jaren bereikt.
- Waar hebben clubs behoefte aan ?
- Contacten met ABL en OVV.
- Internationaal: OSTIV (Training en Safety Panel)
♦ Versterking van kader
Uitnodigingen zijn door het afdelingssecretariaat verzonden naar de clubsecretariaten.
CIV Media Database
We komen ze allemaal wel eens op het internet tegen. Video's / presentaties / afbeeldingen waarvan je denkt dat die goed te gebruiken zijn in de zweefvliegopleiding en/of veiligheidpresentaties.
Om deze breder bij de zweefvlieginstructeurs en safety-teams te delen hebben we een mogelijkheid gemaakt om deze centraal te verzamelen.
Aanmelden van een video / presentatie / poster / afbeelding, etc: KLIK
Overzicht van de aangemelde media: www.zweefvliegen.net/civmedia
Positive vote by EASA Committee for Part-SFCL !
After several years effort by a number of dedicated volunteers, and with the constant support of EGU Members, we are delighted to tell you that the EASA Committee of the European Commission today approved the new regulations on Sailplane Flight Crew Licensing. The formal announcements will be published by the Commission in due course, and we expect that the new rules will come into force in April 2020, accompanied by a 12 month transition period to full compliance by all EASA members in April 2021.
This is great news for gliding associations, clubs, and pilots. It simplifies the rules that would otherwise have applied greatly.
The work of the EGU will shift from leading the development of the new rules to working with EGU members in understanding them and planning their implementation. This will take place alongside the EGU’s other areas of focus on airspace, airworthiness and maintenance, and safety.
bron: brief EGU 24-10-2019
lees: Opinion No 01/2019 (A) & (B)
Voortgangstoets FI(S) najaar 2019 / voorjaar 2020
Ten behoeve van de opleiding FI(S) organiseert de CIV deze winter wederom twee maal een landelijke voortgangstoets theorie FI(S). Deelname is op vrijwillige basis. De kosten zijn 10 euro per vak.
De eerste toets wordt gehouden op zaterdag 7 december 2019. Plaats en tijd zullen nog bekend gemaakt worden.
De datum van de tweede toets, in het voorjaar van 2020, zal nog nader bepaald worden.
Om aan te melden / betalen, ga naar het aanmeldingsformulier: KLIK
Let op: de aanmeldingstermijn sluit op vrijdag 29 november.
Om te voldoen aan de eisen van het TP FI(S) zal er voor gezorgd worden dat de FIFI’s die de toets afnemen geen “eigen“ kandidaten toetsen. Ten behoeve van de administratie van de DTO zal een lijst met brevetgegevens van de FIFI’s bijgehouden worden, die op verzoek beschikbaar is voor de HoT van de DTO.
Geslaagde kandidaten krijgen een certificaat op basis waarvan de FIFI, die de FI opleiding onder een DTO verzorgt, de theoretische voortgangstoets kan aftekenen in het werkboek.
Namens de CIV,
Victor Telkamp,
Landelijke Coördinator Opleidingen Instructeurs.
Zweefvliegen "EASA-ready" (mail verzonden aan club besturen en CI's)
We hebben u steeds op de hoogte gehouden over de voortgang van de benodigde voorbereidingen die het mogelijk zouden gaan maken om te gaan opleiden onder het regime van de EASA-regelgeving. De afgelopen maanden is met name gewerkt aan de goedkeuring van de benodigde Trainingsprogramma's. Op 3 juni is het laatste Trainingsprogramma, die voor de FI (S) opleiding inclusief de uitbreidingen daarop, door ILT goedgekeurd. Deze is inmiddels te vinden op de website van de CIV onder het kopje "opleidingen DTO".
Daarmee is een mijlpaal bereikt, in die zin dat daarmee de benodigde voorbereiding voor het opleiden onder EASA compleet is!
Inmiddels zijn dan ook de eerste clubs reeds een DTO geworden en zijn de eerste examens voor een LAPL (S) c.q. een SPL afgelegd.
Het is in de overgangsperiode tot april 2020:
- ♦ Aan clubs om te bepalen wanneer men "om" wil gaan qua opleidingen en DTO wil worden (of deel gaat nemen aan een centrale DTO), voor zover dat niet al is gedaan. Hiervoor moet wel de administratie zijn ingericht en alle leerlingen een EASA-medical hebben en voorzien zijn van de nieuwe progressiekaarten en logboekjes. Ook moeten hiervoor de instructeurs zijn geconverteerd naar een FI (S). Meer informatie hierover is te vinden op de website van het CIV.
- ♦ Aan de houders van een GPL om zichzelf te voorzien van een EASA-medical en te converteren naar een LAPL (S) of SPL, voor zover dat nog niet is gedaan.
- ♦ Aan de beoogde EASA-examinatoren die al een "standardisation course" voor FE (S) of FIE (S) hebben gevolgd om een zogenaamde AoC aan te vragen bij ILT, voor zover dat nog niet is gedaan.
Als CIV zullen we in deze periode praktische aanvullende informatie verzamelen c.q. ontwikkelen en publiceren op onze website.
Over de voorbereidingen voor het opleiden onder een KNVvL DTO wordt u nog nader geinformeerd.
Heeft u vragen of behoefte aan advies, dan verzoek ik u contact op te nemen met de secretaris van de CIV.
Met vriendelijke groet,
Namens de CIV,
Joris Umbach, voorzitter