Commissie Instructie Zweefvliegen
Afdeling Zweefvliegen KNVvL
AFDELING ZWEEFVLIEGEN
|
Landelijke SMS-dag zaterdag 29 februari 2020
Uitnodigingen zijn verzonden naar de Safety Managers / -Teams van de zweefvliegclubs. En tevens naar de clubsecretariaten met verzoek om deze te delen met hun Safety Managers / -Teams.
Agenda
10:00 Opening
10:15 Stand van zaken DTO's - Administratie - Jaarlijkse evaluatie
10:45 Resultaten enquête
11:00 Incidenten 2019 - Trends - Wat kunnen we verbeteren
12:00 Lunch
13:00 Interactief gedeelte
- Meldingen en procedures
- Veiligheidscultuur, hoe krijgen we die op een hoger niveau
- Risico-inventarisatie
- Casus
15:00 Terugkoppeling interactief gedeelte
16:00 Afsluiting
Aanmelden voor de SMS dag: https://forms.gle/VciBnRJtYX97pB939
Aanmelden voor de lunch: https://eu.123formbuilder.com/form-32833/
En aub vooraf deze enquete invullen: https://forms.gle/wqJFNhtgXZRDvqJd9
Richtlijnen voor het inrichten en onderhouden van de DTO-administratie
De administratie van de DTO dient aan een aantal eisen te voldoen. In deze uitleg zetten we de eisen op een rijtje. Voor wat betreft het voldoen aan de eisen maakt het niet uit of daarvoor een papieren systeem of een digitaal systeem wordt gebruikt. DTO's zijn vrij om dit zelf te bepalen.
Denk bij het inrichten van de administratie na over bescherming van de gegevens. Bij papieren systemen kun je denken aan dat die bij brand verloren kunnen gaan. Bij digitale systemen moet backup geregeld worden en er moet worden nagedacht over wie over welke gegevens mag beschikken?
Voor wat betreft de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is het opslaan wettelijk verplicht. Het is dus niet zo dat het opslaan van deze gegevens verboden is.
Klik HIER voor de richtlijnen.
Daar waar wordt verwezen naar de regelgeving, is met ILT afgestemd hoe dit geïnterpreteerd wordt.
Samenvatting Part-FCL en Part-DTO
Het is soms lastig wegwijs te worden in de nieuwe regelgeving. De eisen voor de zweefvliegers staan in Part-FCL her en der verspreid tussen de regels voor de andere takken van de luchtvaart. PartDTO, dat gaat over de Declared Training Organisation is gelukkig wat overzichtelijker, maar ook hier is het handig alle relevante regelgeving op een rijtje te hebben.
Deze samenvatting zet alle eisen chronologisch op een rijtje, vanaf het moment dat een kersverse leerling zich aandient op de club, tot het moment dat de vlieger beschikt over alle bevoegdheden die er maar te verkrijgen zijn. In de tekst wordt verwezen naar de betreffende regelgeving Part-FCL, Part-DTO, de Acceptable Means of Compliance (AMC) waarin wordt beschreven wat de naleving in praktische zin betekent. Verder wordt verwezen naar de Trainingprogramma's. De verwijzingen staan tussen rechte haakjes. De CIV zal deze samenvatting aanpassen wanneer daar qua wet- en regelgeving aanleiding toe is.
Deze samenvatting geldt alleen indien de DTO gebruik maakt van de trainingprogramma's, progressiekaarten, werkboeken en de diverse formulieren die zijn ingediend in KNVvL-verband en goedgekeurd door de toezichthouder, ILT.
Klik HIER voor de samenvatting.
zaterdag 14 maart 2020: voortgangstoets FI(S)
Ten behoeve van de opleiding FI(S) organiseert de CIV dit voorjaar wederom een landelijke voortgangstoets theorie FI(S).
Deelname is op vrijwillige basis. De kosten zijn 10 euro per vak.
De toets zal worden gehouden op zaterdag 14 maart 2020 op het kantoor van de KNVvL. Adres: Houttuinlaan 16A, 3447 GM Woerden.
Aanvangstijd zal met de indeling aan de kandidaten worden toegestuurd, maar houd rekening met een hele dag.
Om aan te melden / betalen, ga naar het aanmeldingsformulier: KLIK
Let op:
De aanmeldingstermijn sluit op vrijdag 6 maart.
De capaciteit is helaas beperkt tot maximaal 12 volledige kandidaten, en 2 gedeeltelijke toetsen. Er wordt gewerkt op basis van “first come; first served”. Wacht dus niet met inschrijven.
Om te voldoen aan de eisen van het TP FI(S) zal er voor gezorgd worden dat de FIFI’s die de toets afnemen geen “eigen“ kandidaten toetsen. Ten behoeve van de administratie van de DTO zal een lijst met brevetgegevens van de FIFI’s bijgehouden worden, die op verzoek beschikbaar is voor de HoT van de DTO.
Geslaagde kandidaten krijgen een certificaat op basis waarvan de FIFI, die de FI opleiding onder een DTO verzorgt, de theoretische voortgangstoets kan aftekenen in het werkboek.